onsdag 9 juni 2010

32.142 dagar

... ELLER 88 ÅR har idag förflutit sedan landskapet Ålands egen ”riks­dag”, landstinget, höll sitt första plenum. Numera heter det lagtinget, men befogenheterna är desamma, att med stöd av självstyrelselagen för Åland fatta beslut om våra inre angelägenheter. Den exekutiva de­len har vår egen landskapsregering hand om.


Idag firar vi här ute i Östersjön därför vår egen ”nationaldag”, Ålands självstyrelsedag. För kommun- eller landskapsanställda är den dagen en ”röd dag” i almanackan, medan den privata sektorn jobbar på pre­cis som vanligt.

Det paradoxala är, att för många ålänningar ur de förstnämnda grup­perna innebär firandet av vår sjävstyrelse att man ofta lämnar öarna t.ex. för att göra en shoppingresa till Sverige, där IKEA, Willys, Coop och andra butiker står för drag­nings­kraften.

Ännu är det således en bra bit kvar innan firandet når sådana höjder som norrmännens yra runt Syttende Mai. Fast viljan att högtidlighålla den innevarande dagen blir starkare för vart år som går och ett sä­kert kort för att locka folk är att bjuda på något ätbart. Ikväll är det fri tårta på torget i samband med annan festivitas, och överallt i staden och på landsbygden vajar vår vackra, åländska fana.

Själv ska jag fira med middag på sill, potatis och gräddfil med massor av gräslök från eget kryddland, och kanske jag nynnar en strof eller två på vår ”nationalsång”, Ålänningens sång (text nedan). Jag är trots allt solo­kvist i ”Rucklet” för tillfället, och mina egna trumhinnor är härdade ;o)
1.
Landet med tusende öar och skär,
danat ur havsvågors sköte,
Åland, vårt Åland, vår hembygd det är,
dig går vår längtan till möte!
Forngravars kummel i hängbjörkars skygd
tälja din tusenårssaga.
Aldrig förgäta vi fädernas bygd,
vart vi i fjärrled än draga.

2.
Skönt är vårt Åland, när fjärdar och sund
blåna i vårljusa dagar,
ljuvt är att vandra i skog och i lund,
i strändernas blommande hagar.
Midsommarstången mot aftonröd sky
reses av villiga händer,
ytterst i utskärens fiskareby
ungdomen vårdkasar tänder.

3.
Skönt är vårt Åland, när vågsvallet yr
högt mot de mäktiga stupen,
när under stjärnhimlen kyrkfolket styr
över de islagda djupen.
Ryter än stormen, i stugornas ro
spinnrocken sjunger sin visa;
minnet av barndomens hägnande bo
sönerna lyckligast prisa.

4.
Aldrig har åländska kvinnor och män
svikit sin stam och dess ära;
ofärd oss hotat, men segervisst än
frihetens arvsrätt vi bära.
Högt skall det klinga, vårt svenska språk,
tala med manande stämma,
lysa vår väg som en flammande båk,
visa var vi äro hemma.
Vill du höra hur den ska låta? Klicka då HÄR, för en instrumental ver­sion på youtube.

10 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om Åland!!!
    Så mycket man inte vet om öarna runt om Sverige ens....*skäms*

    Texten till sången var "vacker och stolt", precis som en hyllningssång till sitt "land" ska vara!
    Själv retar jag mej ordentligt på att Svenska Nationalsången numera knappt får höras och sjungas här, för då kanske invandrare tar illa upp!?
    Bah!!! Jag tror precis TVÄRTOM!!

    Dom om några, är ju ofta måna om att bevara kultur och ursprung, och jag ger mej sjutton på att dom hade tyckt att det bara var bra om vi "stod upp" för vårt vackra land, och kunde känna stolthet och fasen inte rasism i samband med sången!?!?!??
    Jag tycker att ALLA har rätt att få kunna känna stolthet och patriotism vid sina nationalsånger!

    Och inte fasen är jag emot invandrare för att jag mår bra i vårt eget land??

    Huh....nu "gled jag iväg" igen ju....Haha!!

    Lite tråkigt som Du skrev, att så många med fri-dag drar till fastlandet bara....
    Och lite konstigt att inte alla håller "röd dag" samtidigt. DET om något borde ju kunna uppmuntra till lite mer "firande"?
    (och samhörighetskänsla")

    Intressant i alla fall för en västkust-bo som vet så lite!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gör det bekvämt för mig och instämmer vad Peacerosen skriver.
    Vi har vänner som hyr en stuga på Åland (utlänningar får inte köpa fastigheter på Åland) och vi har konstaterat att Åland är fantastiskt. Vackra ord i er nationalsång.
    Hoppas sverige-besöket varit givande.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Jovisst är det mysko att det i Sverige blivit nästan förbjudet att känna nationell samhörighet. "Samhörighet" är väl för tusan inte liktydigt med "rasism"? Inte i min synonymordbok i alla fall.

    Du har alldeles rätt, Viola. För att få äga mark på Åland behöver man ha s.k. hembygdsrätt. Det här är ett hinder som en del krafter eftersträvar att undanröja, andra lobbar hårt för att behålla det. Själv är jag kluven. Det finns aspekter som talar för och emot båda varianter.

    Men lägenhet får man äga här, och det har blivit vanligare att "utomålänningar" satsar på denna alternativa lösning istället.

    För egen del hålls jag hemma idag. Min årliga resa i västerled företog jag redan en helt vanlig lördag i maj, så jag har ingen orsak att fara härifrån på självstyrelsedagen.

    SvaraRadera
  4. Det måste verkligen vara något visst med att komma från ett så litet "land"! Man måste nog bli mycket mer patriotisk då. Och dessutom en ö (ja, jag vet att Åland är många öar...)!
    Det är nästan så att jag ryser när jag läser er nationalsång! Såå fint!
    Ha en riktigt fin nationaldag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Ha det gott idag N, hade gärna varit med när det ska inmundigas sill och potatis,riktigt härlig sommarmat,( här har sommaren försvunnit).
    Er flagga är jättefin, överhuvudtaget gillar jag alla de nordiska flaggorna.
    Texten till sången är vacker, hoppas ni Ålännigar är bättre på att sjunga eran nationalsång än många av oss svenskar som bara står och rör så smått på munnnen när det ska sjungas av hela fosterlandshjärtat.
    Ha en skön dag.

    SvaraRadera
  6. Grattis! Ja, här är jag mol allena med, till sen kväll, närmare natten. *ler* Räkor en masse skal jag äta och ta ett glas vit trots att det är vardag! Skål!
    :)

    SvaraRadera
  7. Monica:
    Nåjo, nog finns här en del ärkepatrioter, men de allra flesta är knappast mer eller mindre patriotiska än folk från grannregionerna. Så tror jag i alla fall, men har inte torrt på fötterna beträffande den saken ;o)

    Monkan:
    Bah! Tro inte att blir mycket mer än hummande här heller. För egen del kan jag skylla på bristfällig sångröst, men till och med jag brukar försöka sjunga med lite tyst när det är påkallat. Däremot är det mer visset med min sånginsats om det blir tal om Finlands nationalsång, Vårt land. Den melodin är knepig för en kråka ;o)

    Tigris Predikantan:
    Massor med räkor låter inte alls fel! Icke heller ett glas vitt, eller två, till detta :o) Smaklig spis och en trevlig kväll! Kanske jag rentav skulle unna mig en liten O.P. till sillen..?

    SvaraRadera
  8. Åland!! Åländska flaggen,..så fin!! Kul att höra sången!!
    Min mormor var en god Åländsk Kvinna..säkert en riktig Åländsk Sjömanshustru!! Träffade henne aldrig,men hört mycket talas om henne....//Karina

    SvaraRadera
  9. Så roligt att du har ålandsanknytning :o) Jag gillar också vår åländska flagga; man blir glad av färgkombinationen.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!