[inlägget publicerades initialt 19-01-2012 och har tillägg gjorda 14-02-2012, 17-02-2012 och 24-09-2012]
MED ANLEDNING AV det idag, 19 januari 2012, mottagna beskedet från Folkpensionsanstaltens i Finland lokalkontor i Mariehamn har jag bestämt mig för att det är dags att låta alltsammans komma ut i offentligheten. Här följer således i kronologisk ordning hur handläggningen av mina bostadsbidrag har skötts sedan 2005.
Edit 24-09-2012:
Under resans gång uppdagade jag i slutet av 2011 till min oerhörda förvåning att FPA inte beräknar det allmänna bostadsbidraget i enlighet med gällande lag!
Förfarandet är anmält till riksdagens justitieombudsman den 10-01-2012 och polisanmält den 16-02-2012. Läs mer om min upptäckt
HÄR.
2005
9.11.2005 ansökte jag i samband med flyttning från hyreslägenhet till egnahemshus om justering av mitt bostadsbidrag och
tillhandahöll 18.11.2005 ritningar över fastigheten. Under 2005 hade jag varit sjukskriven i princip hela året för vad som då fortfarande diagnosticerades som depression. Vid tidpunkten för justeringen var renoveringen av förråd/pannrum/bastu & tvättstuga ännu inte utförd och den separata, 31 kvm stora lägenheten i bottenvåningen skulle hyras ut. Den yta Lilla A och jag disponerade för eget boende beräknade jag till 72,5 kvm.
19.12.2005 tog FPA
beslut och
bostadsytan som godkändes var 72,5 kvm. Boendeutgiften, uppvärmningskostnaden, i ett egnahemshus ska enligt statsrådets förordning beräknas på bostadens
faktiska yta, inte på den för hushållet maximalt godtagbara ytan.
2006
I juli 2006 begärde jag att bostadsbidraget skulle upphöra.
2007
26.11.2007 kraschade jag igen och sjukskrevs i repriser t.o.m. 15.04.2008
2008
28.02.2008 ansökte jag om ett nytt allmänt bostadsbidrag. I hushållet fanns fortsättningsvis en underhyresgäst.
11.06.2008 tog FPA
beslut (efter nästintill 3,5 månader), men
nu godkändes mitt i allt endast 65 kvm som bostadsyta! Det här noterade jag inte då, utan upptäckte först nu, när jag ingående granskat all dokumentation, ny som gammal.
2009
20.02.2009 var det dags för sjukskrivning igen, samma som fortfarande pågår.
28.04.2009 anmodades jag inkomma med årsjustering av bostadsbidraget och anmodan kom faktiskt i tid (den ska komma två månader före justeringstidpunkten).
27.05.2009 postade jag densamma.
16.06.2009 anmodades jag inkomma med komplettering.
26.06.2009 postade jag densamma.
13.07.2009 tog FPA
beslut.
Den godkända ytan var fortfarande bara 65 kvm.
17.09.2009 anmodades jag att ännu en gång mellanjustera mitt bostadsbidrag i och med att mina sjukdagpenningdagar skulle upphöra efter 30.09.2009 och jag därefter hade rätt till rehabiliteringsstöd från Pensions-Alandia och FPA istället. Denna anmodan postades från FPA
samma datum som beslutet om rehabiliteringsstödet och anlände med post 21.09.2009! Enligt brevet måste jag komplettera min ansökan senast 30.09.2009, annars kunde påföljden bli att FPA skulle dra in bostadsbidraget fr.o.m. justeringstidpunkten. Jag fick m.a.o. en vecka på mig, men ibland är jag snabb, så ...
21.09.2009 postade jag mellanjusteringen.
11.11.2009 tog FPA beslut, men genom att tala om att jag, räknat från 01.10.2009, inte hade rätt till allmänt bostadsbidrag eftersom jag påstods vara ensamboende! Samtidigt ändrade de bidragsformen till ett bostadsbidrag för pensionstagare utan att inhämta mitt samtycke. Enligt deras egna regler har man rätt att välja mellan de två olika bidragstyperna om det i hushållet även bor ett barn. Det gör det. Och för henne har jag från samma instans en beviljad barnförhöjning av min sjukpension.
11.11.2009 tog FPA
beslut om bostadsbidrag för pensionstagare.
Av beslutet framgick inte hur stor bostadsyta bidraget beräknats på.
2010
04.03.2010 tog FPA
beslut om bostadsbidrag för pensionstagare (det beslutas om och om och om igen, eftersom rätten till den här typen av bostadsbidrag hänger ihop med för hur lång tid rehabiliteringsstödet/
invalidpensionen beviljas). Inte heller i det här beslutet framgick hur stor bostadsyta det är beräknat på.
20.10.2010 tog FPA beslut om bostadsbidrag för pensionstagare. Det framgick fortfarande inte hur stor bostadsytan är.
2011
04.01.2011 tog FPA beslut om bostadsbidrag för pensionstagare, fortfarande utan information om för hur stor bostadsyta det är beräknat.
14.03.2011 tog FPA beslut om bostadsbidrag för pensionstagare. Bostadsytan var fortsättningsvis en hemlighet.
19.04.2011 tog FPA beslut om bostadsbidrag för pensionstagare och var lika hemliga med bostadens storlek som tidigare.
26.07.2011 tog FPA beslut om bostadsbidrag för pensionstagare. Ingen bostadsyta uppgavs.
30.09.2011 anmodades jag mellanjustera mitt bostadsbidrag för pensionstagare. Justeringstidpunkten uppgavs till 01.10.2011, dvs dagen efter anmodan postats. Det säger sig själv att jag inte hann inkomma med mina uppgifter i tid!
05.10.2011 postade jag densamma.
19.10.2011 meddelade FPA att de sedan 11.11.2009 beräknat mitt bostadsbidrag för pensionstagare felaktigt och skulle komma att återkräva det eventuellt felaktigt utbetalade beloppet räknat från samma datum.
19.10.2011 anmodade FPA mig att inkomma med komplettering av uppgifter de hämtat från en icke-slutförd ansökan om allmänt bostadsbidrag, som jag påbörjat på direkt uppmaning av en handläggare på fastlandet. Den påbörjades pga myndighetens långsamma handläggning, som medfört att jag plötsligt var helt utan pension och bidrag och utan ens ett beslut om någondera.
20.10.2011 ringde jag både FPA:s servicenummer och Försäkringsdomstolen. Den senare pga att jag i samma veva uppdagade att ett besvär riktat till den aldrig kommit fram, trots att detta inlämnats personligen till FPA i Mariehamn den 17.08.2009. Samma dag besökte jag FPA:s lokalkontor i Mariehamn i ärendet. Handläggaren jag talade med kunde inte förklara vart besväret tagit vägen, men hon lovade att jag skulle bli kontaktad av hennes chef följande dag, dvs 21.10.2011. Något sådant samtal fick jag inte.
22.10.2011 skrev jag ett på goda grunder upprört inlägg här på bloggen. Det handlade både om det bortslarvade besväret till högsta instans och om att FPA hade för avsikt att återkräva en absurd summa pengar pga ett beräkningsfel gjort av dem själv.
24.10.2011 mejlade jag FPA:s distriktschef i Mariehamn och undrade varför hon inte tagit kontakt som utlovat. När hon något senare ringde upp förklarade hon att besväret hittats, arkiverat tillsammans med det föregående besväret till Besvärsnämnden för social trygghet. Där hade det blivit bortglömt för all framtid om vi inte själv börjat höra oss för och den enda förklaring jag fick var ”mänskligt misstag”. Däremot lovade hon se till att besväret ofördröjligen skulle sändas vidare till Försäkringsdomstolen och att göra vad hon kunde för att påskynda behandlingen. Senare framkom det dock att besväret inte avsändes förrän den 31.10.2011, dvs med ytterligare en veckas fördröjning. Försäkringsdomstolen uppgav den förväntade behandlingstiden till 7-12 månader – att addera till de drygt 26 månader som då redan förflutit!
27.10.2011 tog FPA beslut om att de överbetalat 2.189,76 euro, som skulle återkrävas, samt att bostadsbidraget för pensionstagare fr.o.m. 04.11.2011 skulle nedsättas till från drygt 200 till 39,36 euro.
31.10.2011 kunde jag läsa detta beslut i FPA:s nättjänst före det hunnit nå mig per post (vilket det gjorde först 03.11.2011). Jag kontaktade då chefen på FPA igen, som lovade undersöka saken och att återkomma till mig senare under veckan. Vid det här laget var jag mer än upprörd. Dels förelåg ett bortslarvat besvär till högsta instans och dels ett grundlöst återkrav om drygt 2.000 euro – och jag skrev igen här på bloggen. Vi gick då in i november och jag var fortfarande utan bostadsbidrag för oktober.
03.11.2011 tog FPA beslut om korrigering av sitt felaktiga återkravsbeslut från 27.10.2011 av bostadsbidrag för pensionstagare. I detta framgick fortfarande inte någon bostadsyta, men vid det här laget hade jag börjat sätta mig in i hur det hela beräknas, så jag uppdagade att bidraget kontinuerligt räknats på felaktiga 65 kvm, trots att den skäliga bostadsytan enligt gällande lag är 70+15 kvm, dvs 85 kvm.
03.11.2011 hade jag fortfarande inte hört något från FPA, men det felaktiga beslutet kom med posten och jag mejlade än en gång FPA-chefen om saken.
04.11.2011 ringde hon upp och berättade att den korrigering jag fått med posten var felaktig och att det vid närmare kontroll ändå inte skulle bli fråga om något återkrav. Det beslut jag fått med posten var således grundlöst och jag fick nya, rättade uppgifterna per telefon. Men eftersom det korrigerade bostadsbidraget uppgavs vara drygt 100 euro lägre än tidigare matade jag i FPA:s räknare på nätet in samma beräkningsgrunder som jag fått per telefon. Resultat jag fick var ett helt annat och jag därför mejlade jag igen för att ta reda på hur det kunde vara så.
10.11.2011 kl. 16:02, nästan en vecka senare, fick jag svar:
”/…/ kan du lämna in något slags verifikat över det, så kan vi göra en justering av ditt bostadsbidrag före beslutet vunnit laga kraft.”
Kl. 16:44 skickade jag min förfrågan om vilken typ av verifikat som behövs. Svaret kom följande dag kl. 11:18 och mindre än tjugo minuter senare, kl. 11:35, skickade jag per mejl de begärda verifikaten. Något svar fick jag inte.
12.11.2011 publicerade Ålandstidningen en av mig skriven krönika, som i sagans form berättade om det ovan beskrivna, bortslarvade besväret. Sagan var helt sanningsenlig, baserade sig på fakta men ingenstans i texten förekom FPA med namn.
15.11.2011 fick jag ett samtal från polisen i Mariehamn, som meddelade att FPA polisanmält de två ovan beskrivna inläggen på min privata blogg som ”olaga hot”. Beskedet jag fick var att anmälan skulle tas tillbaka under förutsättning att jag raderade de aktuella blogginläggen i sin helhet. Eftersom jag anser att en sådan begäran grovt kränker såväl yttrande- som tryckfriheten i republiken Finland svarade jag att jag inte gick med på att göra det, men att jag, för att visa god vilja, skulle censurera de ord/den bild som distriktschefen i Mariehamn reagerat på. Samma dag registrerades 61 (!) loggar från Folkpensionsanstalten i Finland på min blogg. Numera ligger frekvensen på 1-10 loggar per dag.
21.11.2011 postade FPA en begäran om komplettering (som anlände per post 23.11.2011). Den lyder som följer:
Ni har 11.11.2011 tillställt oss kontoutdragen. Om Ni önskar söka ändring i vårt beslut 3.11.2011 skall Ni göra ett besvär.
- uppge att Ni önskar söka ändring hos Besvärsnämnden för social trygghet i vårt beslut 3.11.2011.
- uppge hur Ni vill att beslutet ändras
- uppge på vilka grunder Ni vill att beslutet ändras.
Anvisningar för hur besvärsskriften skall utformas finns bifogade till beslutet.
Vi ber Er sända oss besväret senast 5.12.2011.
Konstateras kan att det gått hela tio dagar sedan jag 11.11.2011 skickade de begärda verifikaten utan att jag fått något svar på detta mejl. Med stöd av chefens eget mejl den 10.11.2011 hade jag därför självfallet utgått från att bostadsbidraget var under korrigering! Att jag i det här skedet istället uppmanades att besvära mig är dessutom ett förfarande som strider mot lagen, liksom även den alldeles för korta besvärstiden, som enligt lag ska vara 30 dagar från det man antas ha tagit emot brevet (vilket enligt lag är sju dagar efter postningsdagen).
24.11.2011 ansökte jag istället om ett helt nytt allmänt bostadsbidrag och begärde att mitt bostadsbidrag för pensionstagare skulle upphöra fr.o.m. 01.10.2011. Det har bara varit rådd med det och det har kommit för sent hela tiden, eftersom nya beslut måste tas parallellt med besluten om förlängning av rehabiliteringsstödet. Förutom att jag redan 2005 lämnat in ritningar på huset förklarade jag ännu en gång tydligt hur det förhåller sig:
”Huset består av 2 våningar om vardera c. 70 kvm. Av dessa är c. 36,5 kvm ekonomiutrymmen och c. 31 kvm en separat lägenhet, där mitt företags verksamhet är inrymd. Bostadsutrymmen för eget bruk är således c. 72,5 kvm”.
My mistake, för då var jag ännu inte tillräckligt påläst för att begripa att bastu & tvättstuga ska ingå i bostadsytan, så den icke-bidragsgrundande ytan som ska subtraheras från huset totala yta på 140 kvm är faktiskt inte mer än 13,5 kvm (källarförråd och pannrum). Men det oaktat är 72,5 kvm mer än 65, som är en yta jag inte har en aning om var FPA kan ha fått ifrån och varför den använts ända sedan 2008.
02.12.2011 anmodades jag komplettera min ansökan med en uppskattning av mina inkomster från 01.01.2012, trots att dessa tydligt framgick i min ansökan den 24.11.
05.12.2011 petade jag in den överflödiga kompletteringen i FPA:s postlucka.
07.12.2011 fick jag ett mejl från FPA med frågan om jag ändå inte skulle föredra att ha ett bostadsbidrag för pensionstagare, trots att jag med all tydlighet i en bilaga till min ansökan förklarat varför jag inte är intresserad av det alternativet. Därefter följde utbyte av ett antal mejl, varvid det bl.a. framkom att det inte kan betraktas som att mitt hushåll har en s.k. delad bostad fastän den separata lägenheten numera inrymmer mitt företags kontor. Okej, so be it, men därmed blir den logiska följden att även den lägenhetens 31 kvm måste vara en del av mitt eget boende, inte sant?
09.12.2011 hävdade FPA följande:
”Vid beräkningen av ditt allmänna bostadsbidrag kommer vi att beakta 70 kvm som boendeyta, eftersom du meddelat denna boendeyta och uppgiften även finns i vårt register gällande fastigheten.”
Va?! Jag har aldrig – säger ALDRIG – meddelat att boendeytan är 70 kvm, detta är ett rent påhitt. Mitt svar blev därför:
”Med blankett AT 2r, eller vad den nu hette vid det tillfället, som jag skickat in redan 18.11.2005 fick ni fullständiga ritningar på huset. I det skedet var den separata lägenheten uthyrd till utomstående, det är den inte nu.
Oavsett vilka kvadratmeteruppgifter som finns registrerade hos er är det bara att titta på ritningarna för att konstatera att det utrymme som hushållet disponerar för eget bruk är 126,5 kvadratmeter, om källarförråd och pannrum dras bort från de totala 140,0 och om ingen hänsyn tas till att 31,0 kvm de facto är kontor, inte bostad.
Jag bifogar beräkningar gjorda på i övrigt exakt samma siffror men med skilda kvadratmetrar angivna. Det märkliga är att ju fler kvadratmetrar man matar in, desto mindre blir bostadsbidraget. Som jag ser det måste ni ha ett systemfel någonstans, för detta verkar ju fullkomligt ologiskt.
Kan du vara snäll och undersöka den saken förrän jag ger dig något besked?”
Efter det bröt kommunikationen ihop och jag valde att kontakta en jurist. Samtidigt satte jag mig ner och började läsa lagen, så där riktigt på allvar.
2012
05.01.2012 kom en ny begäran från FPA, där de ännu en gång bad mig ta ställning till om jag vill ha ett bostadsbidrag för pensionstagare eller ett allmänt bostadsbidrag. Herreguud ... hur många gånger ska jag behöva upprepa mig??
10.01.2012 JO-anmälde jag Folkpensionsanstalten i Finland för att de under en oöverskådlig tid bakåt och fortsättningsvis inte beräknar det allmänna bostadsbidraget i enlighet med statsrådets förordning.
15.01.2012 postade jag mitt svar om att jag inte vill ha ett bostadsbidrag för pensionstagare och att jag, under förutsättning att vi kan enas om att min bostad är 126,5 kvm stor och ingenting annat, vill ha det allmänna bostadsbidrag jag ansökte om redan 24.11.2011.
18.01.2012 tog FPA beslut om allmänt bostadsbidrag, ett beslut som ännu inte nått mig per post, utan som jag läste om på nättjänsten idag. Bidraget är dock beräknat på godtyckligt antagna inkomstuppgifter och inte på dem jag själv lämnat. Bl.a. är det fr.o.m. 01.02.2012 räknat på att jag inte ska ha några andra inkomster än minimiarbetslöshetsersättning! Bostadsytan som beräkningen grundar sig på är inte 126,5 kvm, utan fortfarande 70, medan värmekostnaden är beräknad på 57 kvm, inte på 70. Således inte en siffra rätt den här gången heller. Vad vet f.ö. FPA om min inkomstsituation fr.o.m. 1 februari..? Hur kan man bara anta att någon ska vara arbetslös?!
19.01.2012 kl. 12:34, dvs idag, mejlade jag angiven handläggare, påpekade ovanstående synpunkter och talade om att jag vill att det rättas – till min nackdel. Ska det räknas fel ska felet åtminstone räknas rätt, även om det betyder mindre slantar i min plånbok! Svaret kom kl. 16:29:
”Ditt rättelseyrkande och bilagor har mottagits. Ifall vi inte kan rätta beslutet på det sätt du önskar, kommer ärendet att skickas vidare till besvärsnämnden för social trygghet för behandling.”
Jamen, vad i hela, glödheta helvete?! Nu börjar jag bli RIKTIGT förbannad! Det börjar kännas som den redan gjorda JO-anmälan var lite för snällt. Det börjar istället bli läge att gengälda polisanmälan från i höstas, med åtminstone anklagelsepunkterna brott mot gällande lag, trakasseri och tjänstefel.
För det är bara att läsa lagen. 8 kap 22 § 5 mom. Lag om bostadsbidrag 4.6.1975/408 är väldigt tydlig:
”Om ny utredning framkommer i ett ärende som gäller beviljande av förvägrad förmån eller utökande av redan beviljad förmån, skall Folkpensionsanstalten pröva ärendet på nytt. Folkpensionsanstalten kan utan hinder av ett tidigare lagakraftvunnet beslut bevilja en förvägrad förmån eller utöka en redan beviljad förmån.”
Även om det knappast hör till vanligheterna att någon vill ha en mindre summa pengar än det beviljats torde den situationen ändå omfattas av samma moment. Att hänskjuta ärendet till Besvärsnämnden för social trygghet är inget annat än att på ett utstuderat sätt fördröja betalningen och att ytterligare överbelasta en redan överbelastad nämnd. Behandlingstiden där är i regel minimum sex månader. Numera förstår jag varför.
Fortsättning 14.02.2012:
07.02.2012 tog FPA beslut om allmänt bostadsbidrag fr.o.m. 01.10.2011, baserat på mitt rättelseyrkande den 19.01.2012. Nu har kvadratmeterantalet till slut blivit rätt, men ser man på, har de inte lyckats hitta på ett annat sätt att jävlas istället! Beslutets postningsdatum uppges till 08.02.2012 men det anländer först den 14.02.2012, vilket innebär en leveranstid på sex dagar mellan två adresser i samma stad. Märkligt.
Trots att förutsättningarna för ett allmänt bostadsbidrag drastiskt förändrats till bidragstagarens fördel fr.o.m. den 1 januari 2012 hävdar de nu:
Bostadsbidragsbeslutet har rättats fr o m 1.10.2011. Det finns dock inte någon grund för justering av bostadsbidraget 1.1.2012, varmed bostadsbidragets belopp förblir detsamma (37,96 euro/månad) tills en mellan- eller årsjustering blir aktuell. (min kommentar: nästa årsjustering är 1.10.2012)
Eftersom skillnaden mellan ett allmänt bostadsbidrag beräknat enligt gällande förordning för 2011 respektive 2012 skulle vara 55,51 euro till min fördel anser jag att det finns en god grund för justering av bidraget per 01.01.2012! I alla händelser som sagda myndighet tidigare, med stor envishet, försökt pådyvla mig ett bostadsbidrag för pensionstagare med motiveringen att det skulle vara till min fördel.
Väger vi ytterligare in att det ifrågavarande beslutet har tagits när vi befinner oss en dryg månad in på det nya året torde det vara självklart att det retroaktivt beviljade bidraget också ska justeras per 01.01.2012 just därför att det skulle vara till min fördel.
Men i grund och botten är jag inte särskilt förvånad. Det här är, som tidigare konstaterats, inte någonting annat än utstuderade trakasserier. Självfallet yrkade jag omedelbart på rättelse, men det kan jag se mig i månen efter.
Fotnot:
Folkpensionsanstalten är juridiskt sett ingen myndighet och har, i motsats till flertalet myndigheter, det som benämns partsbehörighet. Det betyder att FPA kan ställas till svars i domstol precis som vilken fysisk person som helst.