lördag 26 juli 2014
Ruckelhäxan reflekterar över detta med paradoxer
MER VALUTA FÖR mindre pengar kunde rubriken också ha varit, när jag nu tänker återkoppla till föregående inlägg, för att klargöra orsaken till att jag kommer att överge min lokala nätleverantör. Ett val som jag f.ö. tycker att alla med någon så när känsla för ekonomi bör ta under övervägande. Sett över ett år finns det mycket pengar att spara för den som vill.
Om jag kör det test av min anslutning som min nuvarande leverantör rekommenderade mig ser resultatet ut så här och detta är alltså något jag debiterats 35,04 €/månad för:
Samma test kört med datorn ansluten till nätet via min smartphones 4G-abonnemang:
Mobilabonnemanget kostar ju vad det kostar i båda fallen, men genom att utnyttja det även för datorsurfning finns det en rimlig chans att jag får nytta av de 10 GB trafik som ingår. T.v. har jag med god vilja lyckats pressa mig upp till en förbrukning på ~2GB/månad.
Om jag av någon orsak tycker att det inte i längden funkar att låta mobiltelefonen fungera som router kan jag alltid byta upp mig till en riktig sådan för en abonnemangskostnad om 14,90 €/månad – dvs vääldans mycket lägre pris än det dagsaktuella och med bättre tryck i linan.
Jag vet att många ålänningar inte vågat sig på att byta leverantör pga att de föreställer sig att man inte får kundservice på svenska. Tänk om! Jag har aldrig haft något problem att få betjäning på mitt modersmål. T.o.m. via kundservicen på Facebook (bara det!) svarar man på svenska och snabbt dessutom.
Sedan var det det där med attityd också. När jag öppnade mitt nya mobilabonnemang på eftermiddagen den 30.4 kom det därefter en faktura med full månadskostnad för april, trots att jag nätt och jämt hunnit ta abonnemanget i bruk. Jag ringde kundtjänst, som utan några som helst diskussioner strök den månadsavgiften och den för maj också, som kompensation för strulet. Så ska en mobil slipsten dras!
Om jag kör det test av min anslutning som min nuvarande leverantör rekommenderade mig ser resultatet ut så här och detta är alltså något jag debiterats 35,04 €/månad för:
Samma test kört med datorn ansluten till nätet via min smartphones 4G-abonnemang:
Mobilabonnemanget kostar ju vad det kostar i båda fallen, men genom att utnyttja det även för datorsurfning finns det en rimlig chans att jag får nytta av de 10 GB trafik som ingår. T.v. har jag med god vilja lyckats pressa mig upp till en förbrukning på ~2GB/månad.
Om jag av någon orsak tycker att det inte i längden funkar att låta mobiltelefonen fungera som router kan jag alltid byta upp mig till en riktig sådan för en abonnemangskostnad om 14,90 €/månad – dvs vääldans mycket lägre pris än det dagsaktuella och med bättre tryck i linan.
Jag vet att många ålänningar inte vågat sig på att byta leverantör pga att de föreställer sig att man inte får kundservice på svenska. Tänk om! Jag har aldrig haft något problem att få betjäning på mitt modersmål. T.o.m. via kundservicen på Facebook (bara det!) svarar man på svenska och snabbt dessutom.
Sedan var det det där med attityd också. När jag öppnade mitt nya mobilabonnemang på eftermiddagen den 30.4 kom det därefter en faktura med full månadskostnad för april, trots att jag nätt och jämt hunnit ta abonnemanget i bruk. Jag ringde kundtjänst, som utan några som helst diskussioner strök den månadsavgiften och den för maj också, som kompensation för strulet. Så ska en mobil slipsten dras!
Sparat i följande arkivlådor:
Funderingar,
Rätt tänkt/sagt/gjort,
Åland - mitt i sjön
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bara fördelar verkar det som! Tur att du är en vaken människa, andra kanske bara snällt betalat...
SvaraRaderaKram, Monica
Mm... jag misstänker att de faktiskt är onödigt många, de där som snällt betalar. För av någon förunderlig anledning är det många ålänningar som inte "vågar" anlita vårt stora, finländska telekombolag TeliaSonera. Vilket i sig är en paradox, eftersom det där finns mycket mer "muskler" än hos vår lilla, lokala internetleverantör.
Radera