måndag 17 november 2014

Provmålning pågår

JAG HÖLL PÅ att bryta ihop igår. Jag var helt säker på att jag hade sparat några meter av ett riktigt gammalt, handvävt ylletyg som skulle bli perfekt som nya överdrag till mina nyss fyndade köksstolar. Men kunde jag hitta det?! Nä. Inte där det skulle vara i alla fall, utan först efter en intensiv, allt mer hysterisk jakt ge­nom hela kåken återfann jag det på ett helt ologiskt ställe. Som så mycket annat numera :-/

Nu återstår det att bestämma sig för vilken kulör själva stolen ska få. Med Photoshop är det en baggis att provmåla hej vilt, så alternativ har jag gott om. Meeeeeen, jag lutar fortfarande åt rött.


Så som de ser ut idag ska de i alla fall inte få förbli:


10 kommentarer:

  1. Mossgrönt då? - en nyans från det fina tyget...

    SvaraRadera
  2. Får man rösta? Av de fyra alternativen du visar tycker jag att det sista är snyggast. Men jag vet ju inte hur det ser ut i övrigt. Jo, jag vet på ett ungefär, du har ju visat det någon gång, men det kan ju ha hänt en del sedan dess.

    SvaraRadera
  3. Vita... eller röda...
    Du visar väl hur det blir, hoppas jag?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där! Skulle vi redovisa all vår tid skulle "leta" ligga väldigt högt upp i stapeln. Varmt rött är mysigt och välkomnande men jag skulle vara mer försiktig. Grått kanske som går att kombinera med nästan alla färger om man vill byta stil. Men svårt att råda så här på långt håll.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  5. Jag målade engelskt rött på ett bord å stolar en gång men blev ganska fort trött på färgen. Skulle nog idag måla i en ljus gråvit bruten färg å byta tyget efter årstid.Kram

    SvaraRadera
  6. I vart fall inte den orangea!!!! Helt förfärligt!! Rött och grönt ser bra ut, men det beror ju som skrivet på vad du har tänkt dig för färg i resten av köket.

    SvaraRadera
  7. Av de fyra alternativen gillar jag bäst den röda, fast jag hade nog valt en engelsk röd. Annars är dalablå min favorit, men den står inte på din lista :

    SvaraRadera
  8. Alla ovan:

    Ja, jösses ... Detta med att bestämma sig för en kulör är inte lätt. I alla händelser inte när möbeln ifråga ska stå i ett kök som fortsätter att vara orenoverat och dessutom är mikroskopiskt litet.

    Vitt är ju neutralt och bra, men ack, så trist. Så det blir det inte.

    Svart skulle bli för mörkt.

    Grått kombinerar dåligt med resten av inredningen, detsamma gäller blått, oavsett nyans (fast jag gillar också dalablått, precis som du, Monkan).

    Orange är min coola kökslampa, så med exakt samma ton skulle det kunna bli lattjo - men då blir det FÖR mycket orange.

    Grönt är knepigt, eftersom mina skåpluckor har en kufisk grön nyans, målad av förre ägaren för X tiotal år sedan. De blir inte åtgärdade i rappet - om någonsin - och ska jag måla stolarna gröna måste det bli i ungefär samma ton ... uäk!

    Så det väger över för rött och eftersom jag har en mängd ganska klarröda inredningsdetaljer sedan tidigare är det nog åt det hållet det lutar. Fast jag hinner ju fundera ännu :-)

    SvaraRadera
  9. Håller också på det röda! (Även om jag hellre skulle målat grått själv. ;) )

    Pipi

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!