I LILLA A:S skola är det regelbundet öppet hus, det vill säga dagar då vi föräldrar har möjlighet att komma och stifta närmare bekantskap med den miljö där våra telningar spenderar en stor del av sina unga liv. Den ordinarie eleven får själv ledigt från undervisningen, medan mamma eller pappa får sätta sig på skolbänken för några timmar.
Idag var en sådan dag och det här året hade jag flyt. Medan jag under eftermiddagen återknöt kontakten med skolvärlden hade jag turen att det stod engelska och bildkonst på schemat; två ämnen jag inte har några större bekymmer med. Värre hade det varit om jag råkat ut för kemi eller fysik. Eller till och med matte!
Ja, matematiken i sig är, även om kunskaperna rostat lite, inte själva stötestenen. Nix, pix. Det som ställer till det är att nutidens pedagogik har hittat på nya metoder till exempel för att ställa upp både division och ekvationslösning. Men va’ faan?!
Här behövs stödundervisning för oss föräldrar, med några timmars hjälp med att fräscha upp det vi en gång kunnat och en introduktion till
the modern ways! Finns ju inte en chans att jag ska kunna agera läxhjälp när mina egna kunskaper är så föråldrade att de förkastats. Tanken på att tvingas avlöna någon annan för att ta sig an en uppgift jag kunskapsmässigt klarar själv känns fullständigt barock. För att inte tala om hur ekonomiskt ohållbar den är.
Och varför – varför, i jösse namn? – förändras gång på gång till och med sättet att skriva för hand? På min tid (strax efter att dinosaurierna hade dött ut) hette det välskrivning. Det man lär ut idag är någon sorts märklig kontaminasammanblandning av textning och skrivstil; fult så det förslår – och till vilken egentlig nytta har denna modernisering kommit till stånd? Är det bara för att det ska gå fortare att skriva, precis som allt annat har drivits upp i tempo?
En annan sak som förvånar mig är att ungarna idag
måste skriva till exempel en bokrecension på dator. Man
får inte lämna in en som skrivits för hand! Va?? Det anses alltså bättre att de använder ett ordbehandlingsprogram som har inbyggd stavnings- och grammatikkontroll än att de får öva på att skriva utan hjälpmedel..? Fattar nada.
Särskilt inte som det samtidigt i historieundervisningen fortfarande ska bankas in listor med årtal. I det fallet skulle det faktiskt räcka med att lära sig rätt tiotal av ifrågavarande århundrade, alltså slaget vid Lützen på 1630-talet istället för slaget vid Lützen 1632. Ni fattar vad jag menar, va’?
Årtal kan man alltid kontrollera eller hitta i ett uppslagsverk, men att stava rätt och – viktigast av allt – att
formulera sig korrekt lär man sig enbart genom att öva, öva och åter öva. Den biten borde väl tvärtom vara särskilt viktigt i dessa tider, när barns och ungdomars sociala liv allt mer tilldrar sig via s.k. sociala medier som Facebook, chattar och så vidare?
Det
var bättre förr, och därav följer att jag
har blivit gammal :o/
Helt lösryckt från ovanstående måste jag förresten meddela en ståndpunkt: jag har börjat få rätt svårt för skribenter som vitt och brett orerar om hur mycket de avskyr särskrivningar, för att i nästa stund frikostigt bjuda på egna prov på sådana. Vill man undvika att göra sig löjlig är det hälsosammare att knipa igen om man inte råkar inneha en professur i lingvistik eller åtminstone är utbildad lärare i svenska.
På sig själv känner man andra, eller hur det nu var.