Visar inlägg med etikett Sömnad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sömnad. Visa alla inlägg

söndag 25 december 2016

»Årets julklapp»

NÄR MAN INTE badar i stålar får man odla sin kreativa sida istället och hylla det gamla julklappsrimmet: »Ära vare Gud i höjden! Detta har jag gjort i slöjden.»

Lagom inför jul kom jag över en halv plastkasse med skinnbitar. Inte så stora, men tillräckligt omfångsrika för att gå att pussla ihop. Av den anledningen blev det ett högst personligt fodral åt dotterns iPad, när jag väl lyckades övertala min gamla Bernina att skinn mycket väl går att sy. Jag valde att vända mockasidan utåt så att det skulle bli lättare att få läsplattan att glida in på den glattare läderytan.



Längs kanterna på låsremmen präglade jag in en fusksöm, mest för att bespara min trötta symaskin lite arbete.

fredag 6 januari 2012

Jodå, nog gör jag annat också!

DEN SENASTE TIDENS många och mindre upplyftande inlägg kanske fått folk att tro att jag inte gör någonting annat än hänger över lag­boken och kalkylprogrammet? Nåväl, så är nu faktiskt inte fallet. För övrigt tänker jag i allmänhet som allra effektivast när jag gör något annat än ... tänker. Så där aktivt, liksom.

Med anledning av Lilla A:s femtonårsdag imorgon (ja, jösses ...) har jag t.ex. ägnat en del av dagen åt att parallellt med passivt tanke­arbete sömma ihop en födelsedagspresent. En linnelöpare, fyndad för en femma på en rea för några år sedan, samt ett par kilo ekologiska vetekorn ...


... lite klura och fundera, nåla och prova, klippa och sy, och tiddeli­pom­san har man fått till en überergonomiskt utformad vetevärmare :o)


Lite attans bra blev den, med en passform runt nacken som gör mig själv grön av avund. Dotra kommer nog allt att få släppa till värmaren åt sin gamla mamma lite då och då, för den här sitter som en smäck över axlarna utan att glida av eller omkring. Det är mer än man kan säga om min egen av den fyrkantiga modellen :o/

Med detta gjort och en apelsincheesecake, som Lilla A beställt som födelsedagstårta, nästan färdiggräddad i ugnen ämnar jag härmed ta kväll. Jag brände den franska filmen ”Igelkotten” igår, så soffan och en stunds cineastisk avkoppling är nästa projekt ;o)

söndag 29 november 2009

Kudde för trötta fötter

DAGENS FÖRSTA PROJEKT blir att försöka knåpa ihop en mini­va­ri­ant av en sådan där Fat Boy-säck, som Peter kan ha i fotändan av sängen. Man får ju så erbarmligt ont i hälarna när man ligger platt på rygg för länge, och de syntetiska fårskinn som sjukhuset erbjuder hjälper föga. Inte vet jag om min idé kommer att förbättra hans kom­fort, men det är i alla fall värt ett försök.

Så, go’vänner, mot symaskinen!


Och så här blev resultatet. Jag hade faktiskt lite restbitar av ett fint, beige linnetyg, som jag tror att faller Peter i smaken. Fyllningen är samma sorts granulat som finns i saccosäckar.



Sista projektet för dagen har varit brödbak. Klockan drar mot nio på kvällen, plåten är nyss kommen ur ugnen och det doftar härligt av ny­gräddat. Nu gäller det att bärga sig som vanligt, och låta det sval­na innan man sätter kniven i det. Men, hu, så svårt det är att vänta ...