Det här är det sista av flera led i ett längre resonemang, vars syfte var att försöka förstå på vilket vis det allmänna bostadsbidraget i Finland under åratal felberäknats.
Den första teorin, om att det någonstans i ett beräkningsprogram måste finnas ett systemfel, verkade lovande, men i slutändan har jag således uppdagat någonting som slår mig med häpnad: beräkningen görs inte i enlighet med gällande förordning. Inlägget nedan beskriver på vilka grunder felet uppstår och hur det borde rättas till för att göras korrekt.
Förfarandet är anmält till riksdagens justitieombudsman den 10-01-2012 och polisanmält den 16-02-2012.
Om du tycker att förklaringen här nedan är svår att förstå: läs istället
DET HÄR inlägget, så inser du snabbt att någonting är riktigt galet med FPA:s beräkningar.
Edit 2014:
Sedan det här inlägget skrev har JO ratat mitt klagomål tre(!) gånger. Varje gång hänvisar man till att jag har ett enskilt ärende anhängigt hos besvärsinstans, trots att mitt klagomål gäller den
generella lagstridigheten, dvs vid
alla beräkningar och inte bara i mitt fall.
Jag har dessutom sedermera klurat ut att FPA tar de av statsrådet fastställda
statiska beloppen för t.ex. fastighetsskötsel och/eller vattenkostnad per person med i sin addition av boendeutgifterna innan de dividerar sig fram till ett kvadratmeterpris. Detta är helt fel. Ett statiskt belopp ska vara ett statiskt belopp och inget annat.
Att det försiggår en statlig
cover up runt det här är tydligt, det är det inget att snacka om.
På Facebook finns det sedan september 2014 en grupp som är öppen för alla, för vidare diskussioner runt det här infekterade ämnet. Välkommen dit!
HEUREKA! NU TROR jag faktiskt att jag efter ett antal tidigare resonemang lyckats bena ut var problemet med de synnerligen ologiska beräkningarna av det allmänna bostadsbidraget sitter! Jag har, trots att jag
tänkt lite krokigt, varit på rätt spår hela tiden, men inte nått hela vägen fram förrän nu. Slutsatsen är att det är en feltolkning och
-implementering av lagstiftningen som ställer till det.
I 5 § i
statsrådets förordning om grunderna för beräkningen av det allmänna bostadsbidraget står det nämligen som följer (jag har strukit bort det onödiga juridiska babblet, som bara krånglar till det):
”Då bostadsbidragets storlek bestäms beaktas såsom i 7 § lagen om bostadsbidrag avsedda maximala boendeutgifter, med beaktande av bostadens läge, ålder, storlek och utrustningsnivå, följande belopp i euro per kvadratmeter i månaden: /.../”
Sen följer några tabeller där man delat upp de finländska orterna i olika kommungrupper med olika maximala boendeutgifter per kvm/månad
(Mariehamn hör t.ex. till kommungrupp II). Efter de här tabellerna fortsätter paragraftexten:
”Om bostadens areal är större än det skäliga antal kvadratmeter av bostadens areal som enligt 6 § 1 mom. skall beaktas då storleken av bostadsbidraget bestäms, beaktas de maximala boendeutgifterna så, att de motsvarar i överensstämmelse med det skäliga antalet kvadratmeter.”
”Skäliga antalet kvadratmeter” är den maximala storleken ett hushåll får ha beroende på hur många personer som hör dit. Det största skäliga antalet kvadratmeter för t.ex. ett hushåll med två personer är 57 kvm och ”de maximala boendeutgifterna” för ett hushåll av den storleken hittar vi alltså i tidigare nämnda tabeller.
[Det är här det slirat snett i myndighetens sätt att beräkna. Istället för att först och främst räkna ut hur mycket boendet i ett hushåll av en given storleken får kosta tar de och dividerar de boendeutgifter som godkänns med bostadens faktiska antal kvadratmeter. På det viset får de ett faktiskt kvm-pris för den faktiska bostadsytan.
Detta belopp multipliceras sedan med skäliga antalet kvadratmeter – och det är här det går åt fanders med bostadsbidraget! Framför allt för den som bor i egnahemshus, eftersom ett större antal faktiska kvadratmeter enligt enkla matematiska principer resulterar i ett mindre och mindre kvm-pris, som i sin tur innebär lägre och lägre bidragsgrundande boendeutgifter!]
57 kvm håller sig inom spannet 46-60,9 kvm, där de maximala boendeutgifterna per kvadratmeter i mitt exempel är 11,64 euro. Därmed följer att de månatliga maximala boendeutgifterna blir det skäliga antalet kvadratmeter (57 kvm) multiplicerat med de maximala boendeutgifterna (11,64 euro), dvs 663,48 euro.
Men om den faktiska ytan är mindre än den skäliga kan man naturligtvis inte använda den skäliga ytan för att beräkna de maximala boendeutgifterna; man kan ju inte utgå från kostnader för ett större boende än man faktiskt har. Då får man istället multiplicera den faktiska ytan med de maximala boendeutgifterna per kvadratmeter; t.ex. 46 kvm x 11,64 euro, dvs 535,44 euro.
Nästa steg är att jämföra hur de
godkända boendeutgifterna (som beräknas på bostadens
faktiska yta) eller hyran förhåller sig till de månatliga maximala boendeutgifterna man tidigare räknade fram. Är de mindre ska bostadsbidraget beräknas på de faktiska boendeutgifterna eller hyran. Är de lika stora eller större beräknas bidraget på de månatliga maximala boendeutgifterna, för högre än så kan bidraget inte bli.
Jag har sammanställt ett flödesschema över hur den logiska beräkningsgången ska se ut enligt lagstiftningen. Observera att detta är en förenklad modell, som t.ex. inte tar hänsyn till om det i hushållet finns en underhyresgäst:
Klicka på bilden så öppnas en pdf-fil i nytt fönster!
På det här sättet ska det räknas
både för allmänt bostadsbidrag i egnahemshus
och för allmänt bostadsbidrag i hyresbostad. Det gör man inte idag. Därför blir det fel. Jättefel. Och framför allt för de stackare som råkar bo i egnahemshus och inte i hyrd lägenhet. I allmänhet hyr ju t.ex. en familj på en vuxen och ett barn inte en lägenhet på 130 kvm, medan det är en helt normal storlek för ett egnahem.
Jag ska jobba vidare på det här och t.ex. göra ett jämförande kurvdiagram, men det kommer senare. Kontentan är i alla fall att de maximala boendeutgifterna för ett hushåll av en given storlek i en given kommun ska vara samma oavsett om du bor i ett egnahemshus som du äger eller om du hyr din bostad! Det som skiljer är att du slår i bidragstaket tidigare om du bor i hyrd bostad än om du bor i hus, eftersom det ska till ett rejält antal kvadratmeter bostadsyta i ett hus före de faktiska boendeutgifterna som godkänns når upp till de maximala boendeutgifterna.
Faktum:
Myndigheten beräknar i dagsläget ett bostadsbidrag för mitt egnahemshus på 126,5 kvm till 93,47 euro/månad. Samtidigt räknar de att någon som bor i en 57 kvm stor lägenhet och har en hyra på 663 euro/månad beviljas ett bostadsbidrag på 481,60 euro!
Om det räknades som jag förklarat ovan skulle mitt bidrag, med en godkänd boendeutgift på 395,21 euro/månad, bli 267,36 euro. Det är lite skillnad mot 93,47 det. Familjen i hyresbostaden skulle faktiskt fortfarande få samma bidrag, 481,60 euro, men för att
jag ska nå upp till samma summa borde mitt hus vara 345 kvm eller större.
Edit kl. 20:25
Diagrammet är färdigt:
Nu ser det ut som man skulle förvänta sig! Det gör däremot
inte diagrammet här nedan, baserat på
beräkningar gjorda i myndighetens nättjänst:
Högerklicka på diagrammen för att öppna dem i nya fönster.
kela, kelan, kaikki, yleinen, yleisen, yleistä, asumistuki, asumistuen, asumistuet, valitus, valituksen, valitusta, eduskunta, eduskunnan, oikeusasiamies, oikeusasiamiehen, omakoti, vuokra-asunto, virheellinen, virhe, väärin, suuruus, arviointi, laiton, laitonta, laittomasti, laskee, laskelma, laskenta, laskennusvirhe, todistelu, todiste, todistetta