lördag 23 september 2017

Lékué Bread Maker – förvånansvärt fiffig och funktionell

JAG SNUBBLADE PÅ den här köksprylen på Emmaus igår och som den köksprylsfetischist jag är kunde jag inte avstå i och med att priset var rätt, överkomliga 1,50 €. Bread Maker kallar spanska Lékué den och vid morgonens testbak visade det sig att den faktiskt funkar riktigt bra.

Idén är att man mäter upp alla ingredienser i silikonskålen, knådar sin deg i densamma, försluter den, låter degen jäsa och avslutar med att knuffa in hela härligheten i ugnen för gräddning. Bra idé, för det blev ett ypperligt bröd :-) Måtten jag använde var ungefär de här:

350 g mjöl (jag tog en skvätt grovt rågmjöl och resten vete)
1 tsk salt
en skvätt olivolja
1 påse torrjäst
250-280 ml uppvärmt vatten; mängden avgörs av mjölets kvalitet

Brödet jäste i »bunken» i en dryg timme. Gräddade gjorde jag i 40 minuter i 200° med gallret på nästnedersta falsen och varmluftsfunktionen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!