lördag 28 november 2009

Man ska vara glad att man får vara tacksam

JAG HAR SÅ mycket att vara tacksam för. Det handlar mest om att klä sin egen lycka i kläder av rätt storlek. Här är några saker jag funderat på under morgonen:

Jag är frisk för min ålder. Visst har jag dålig syn, men det finns glasögon, och min sköldkörtel underproducerar, med det finns medicin.

Jag har en underbar, klok och vacker dotter. Visst är hon min enda familj på orten, men utan henne vore jag helt ensam; hon är mitt allt – och ändå sin egen.

Jag har tak över huvudet. Visst är det lite si och så med mitt älskade "Ruckel", men det är varmt och torrt.

Jag har mat på bordet varje dag. Visst kan jag vara utled på att jaga extrapris och uppfinna nya soppor på samma, gamla spik, men jag har tillgång till näringsriktiga, färska råvaror och har möjlighet att laga enkel men bra mat.

Jag har kläder på kroppen och skor på fötterna. Visst är det mesta shoppat second hand på Emmaus eller loppisar och knappast modernt, men det är helt, rent och i rätt storlek.

Jag har härliga, humoristiska och genomsnälla vänner. Visst är de inte lika många som alla på Facebook ståtar med, men mina finns i levande livet – här och nu.

Jag bor i en underbar del av världen. Visst är Åland småttigt, småsint och skrattretande ibland, men luften är relativt ren, vattnet likaså och t.v. är våld och grov kriminalitet sällsynta företeelser.

Jag äger en bil, som gör mig mobil. Visst är den gammal, sliten och omodern, men den går – peppar, peppar – genom besiktningen varje år och tar mig dit jag ska.

Jag har tv, mobiltelefon och dator. Visst är tv:n en lastgammal tjockis, telefonen köpt beg. för bra länge sedan och datorn av uråldrigt snitt, men allt fungerar och gör att jag kan ”hänga med”.

Och det här är bara en del. Det finns med andra ord så mycket att vara lycklig för, bara man letar på rätt ställe – och låter bli att hänga över staketet och sukta efter det som oftast ändå inte går att få.

Så tänk efter en stund. Vad är det som egentligen gör dig lycklig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!