torsdag 5 december 2013

En julklapp åt mig själv

ÄNDA SEDAN JAG ”blev med ruckel” sensommaren 2005 – och per au­tomatik också med ett antal äppelträd – har jag suktat efter en me­ka­nisk äppelskalare. Oändligt stora mängder frukt har under åren fått bli kompost, bara för att orken och tiden för att skala, kärna ur och göra något av alltsammans helt enkelt inte har funnits.

Så nu har jag slagit till; gett mig själv en lite tidig julklapp, som för­hopp­ningsvis ska bli till stor nytta och glädje under många år framöver – och som dessutom kan gå i arv till Lilla A, eftersom den knappast blir ut­sliten under den tid som återstår av mitt lilla liv :o)


Skulle jag nu bara till ett överkomligt pris lyckas lägga vantarna på en lika hett eftertraktad mustpress också, då skulle det min själ inte bli mycket äpplen som går till spillo hädanefter!

4 kommentarer:

  1. Jag köpte en juicepress förra året och såg framför mig hur jag pressade mängder av god morötter och äpplen. Det var den mest komplicerade och svårmonterade grej jag någonsin har köpt, dessutom omöjlig att göra ren. Nu står den instoppad i kökssoffans inre och där får väl mina efterlevande hitta den så småningom. Vilket märke det var har jag förträngt. Allt är inte guld.....
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  2. Haha, det där känner jag igen! Jag köpte en beg. sådan för många år sedan, men insåg snabbt, precis som du, att det var en mäkta jobbig manick. Det stod inte länge på förrän jag hade sålt den vidare :o)

    Men det är inte en sån jag trånar efter idag. Det jag skulle behöva, är en gammaldags, hederlig press som rymmer 10-15 liter äpplen i taget, och som man sedan skruvar åt med en rejäl tving, så att musten pressas ur frukten genom en gammaldags, hederlig silduk. Allra helst en i rostfritt, förstås. För de riktigt ålderstigna är byggda i trä och är väl näppeligen särdeles hygieniska enligt nutida normer.

    SvaraRadera
  3. Visst är den där äppelskalaren fantastisk! Vi köpte en sån på äppelmarknaden i Kivik förra året och man kan inte nog förundras över dess fiffighet! Och det är ju ingalunda någon ny uppfinning...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt otroligt bra!! Vilket också förklarar varför konstruktionen förblivit i princip densamma under all den tid som uppfinningen funnits.

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!