söndag 24 augusti 2014

Det goda Livet

DEN BLEV BÅDE lyckad och god, citronmarängpaj nummer två jag gjort i hela mitt liv. Tack till en kille på YouTube, efter vars instruktioner jag utan problem lyckades kavla min smördeg till pajskalet alldeles rund och fin! YouTube är en guldgruva, så är det bara. Självaste paj­receptet hittade jag hos ICA


Dagen efter pajfrosseriet var det dags att fira lite till. Godaste vännen S fyllde år och måste förstås uppvaktas. Vi är båda i den åldern när man faktiskt har allt man behöver, så det blev ingenting mer än en bu­kett av blommor från ”Rucklets” trädgård. För hållbarhetens skull ar­ran­gerade jag den i en kruka med uppblött oasis och en äkta florist skulle antagligen få men för livet av slutresultatet ...

Men man tager vad man haver, och emedan jag inte har några oänd­li­ga fält av varken det ena eller det andra måste det av praktiska skäl bli ett sånt här hopkok: limegrön solhatt, röd solhatt, häckspirea, le­jongap, gullris, sommaraster, skir ruta, några ringblommor och styv­nack­ade zinnior i en salig blandning:


Zinnia odlar jag enbart för buketters skull, för jag gillar egentligen den­na väldiga stela och lite avvisande blomma lika lite som jag gillar ta­ge­tes, som i sina vanliga former ser rent ut konstgjorda ut. Men i bu­ket­ter gör de sig fint, zinniorna! Och tittar man riktigt nära, då har de ett fantastiskt mittparti (se bilden).

Idag är det dock slut på firandet. Jag har börjat morgonen med ett mejl till Ålands landskapsregering. Denna gång även till den officiella registratoradressen, så att det en gång för alla verkligen ska komma att bli diariefört. För si, det har nu gått två månader sedan jag första gången frågade om den märkliga överföringen att mitt bo­stads­bi­drags­klagomål till FPA på Åland och en månad sedan jag upprepade den för första gången.

Samma mejl har f.ö. gått som kopia till Nya Åland också, även om hop­pet för länge sedan har farit att någon samvetsgrann journalist skulle ta sig för att gräva i missförhållandena.

Och med denna administrativa syssla avklarad är det gården som gäl­ler. Jag hämtade hem mera stenar igår, för att få den sista biten av rabattkantningen slutförd.

5 kommentarer:

  1. Mums, den citronmarängpajen hade man gärna ätit en bit av! Visst är nätet en guldgruva när man vill veta något!
    Det blev ju en jättefin bukett och extra roligt att få en som du jobbat lite med! Själv hade jag bara gjort en vanlig bukett, jag har inte alls din kreativa sida, tyvärr!
    Ha en fin söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man inte är tvungen att baka pajer som den här precis hela tiden är det dessutom KUL att göra det :o) Eftersom det dräller ner en del fallfrukt framför allt från mitt Transparent blanche -äppelträd just nu funderar jag på om jag ska ge mig på en sån där riktig amerikansk äppelpaj. Du vet, en sån där med lock och allt.

      I vanliga fall skulle nog även jag ha bundit en vanlig bukett. Men nu råkade jag hitta en liten ytterkruka som passade så perfekt till färgskalan som just nu blommar på gården, så det ena gav liksom det andra.

      Radera
  2. Jag köpte två stora klumpar oasis för några veckor sedan. Jättebra när man ska bort någonstans. Det förvandlar den enklaste lilla glasburk och lite blommor till den vackraste uppsättning (och så håller de länge också). Expediten bleknade när jag sa att jag brukar använda en oasis flera gånger. Det skulle inte fungera enligt henne, men jag vet jag...
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det superbra med oasis? Jag hade lite flyt i vintras när en kompis och jag trålade igenom en större loppis. Då råkade jag kika UNDER ett av borden och fick ögonen på fyra oöppnade block, som jag fick för motsvarande 10 kronor - för hela konkaronkan.

      Och du, visst går det att återanvända oasis! Det gör jag också alltsomoftast. Varför skulle det INTE gå ..? Med tiden blir den väl lite sunkig om den får vara blöt hur länge som helst. Men jag har ibland torkat redan uppblötta bitar och återbrukat dem utan problem. Vill man vara säker på att de inte är fulla med bakterier kan man ju hastigt hetta upp dem i ugnen? Fast den manövern har jag ännu inte testat.

      Radera
  3. Så vacker!

    /m-matten

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!