måndag 18 augusti 2014

Jaa!! Vatten!

IDAG KOMMER DET äntligen rejält med regn! Det var verkligen på ti­den, för av det som ska vara gräsmatta finns det inte mycket kvar. Ett ljusbrunt, knastrande underlag är vad det blivit av allt det gröna. Klipp­ningsbehovet har under den senaste månaden varit i princip noll.

Men igår regnade det faktiskt också, fast inte hos mig i stan utan hos kompisen B ”på vischan”, några mil längre västerut. Före regnet, me­dan vi satt och fikade på hennes terrass, kom en av hennes grannar förbi och gav mig utan desto mer dividerande en hel hög med ny­plock­ade kantareller. Drygt 300 gram visade det sig vara.

Tacksamt, eftersom jag inte helt förvånande numera har utvecklat en avsevärd fästingfobi och endast motvilligt tar mig till skogs själv. Fast med den torka som rått så länge begriper jag sannerligen inte var karln lyckas hitta stora, fina och inte det minsta torra svampar.


Denna sommar känns det som lejonparten av trädgårdssysslorna be­stått i att släpa slang, kånka kannor och begråta den tomma regn­vat­ten­tunnan. Med en jordmån som min, dvs med ett inte särskilt im­po­nerande lager sandblandad matjord ovanpå rena, rama gamla sand­botten, rinner det i princip bara rakt igenom. Utan denna myckna be­vattning hade det inte blivit mycket till buketter att fröjdas åt.


Fast hur det ska gå med de nyplanterade trädgårdshallonen jag fått av grannarna C & C och mina nyflyttade svartvinbärsbuskar återstår att se. Mina flitiga rundor med vattenkannan till trots ser de minst sagt hängiga ut :o/

Härutöver kan jag konstatera att det snart gått två hela månader se­dan jag första gången avkrävde ett flertal adressater vid Ålands land­skapsregering en förklaring till hur inihelaglödhetahelvete det kan kom­ma sig att de överfört mitt klagomål angående FPA:s lagstridiga beräkningar av det allmänna bostadsbidraget tillbaka till Ruta 1, dvs FPA på Åland, där det hela började för snart tre år sedan.

För en knapp månad sedan upprepade jag frågan, men har trots det inte hört ett pip från någon. Så låt mig säga som så här: när det är dags för nästa lagtingsval, om lite drygt ett år, vet jag åtminstone på vilket parti jag inte kommer att rösta. Så kan det gå, Carina.

2 kommentarer:

  1. Här har vädret slagit om, vi har 15 grader svalare än för en vecka sedan! Idag har det nästan stormat, regnet har piskat och åskan dånat!
    Vi har haft en varm sommar men inte så torr som hos dig och vårt gräs behöver klippas var tredje dag...
    Men åh, vilken snäll människa, som ger dig kantareller!
    Underbart!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var TREDJE dag?! Himmel och pannkaka, jag minns inte när jag behövde gå över hela under en och samma klippning! Punktvis snaggning är det som varit aktuellt.

      Men det kommer regn idag igen, så nu blir det nog andra bullar om bara någon dag ...

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!