lördag 9 augusti 2014

”Jag vet vad du gjort i sommar”

ÄR MAN HUMLA ska man inte tro att man oupptäckt kan ha en fling med stockrosen i granngården! Här är det inte bara en subtil, kvar­drö­jande doft av en främmande parfym som avslöjar vad som varit i gör­ningen. Nä, minsann! Med hela kroppen täckt av frömjöl är det svårt att bortförklara sina förehavanden ;o)

Vad kul det skulle vara om det gick att korsa stockros och solhatt för­resten. En avkomling lika rak och reslig som stockrosen, men med mäng­der av solhattsblommor istället.


Annat som sätter nya blommor hela tiden är min limone rosso, citron­plan­tan jag fyndade på rea i början av sommaren. Doften drar till sig mängder av pollinerare, så befruktat blir det åtminstone.


Så här stora har citronerna som redan fanns på det lilla trädet hunnit bli. Å, så spännande, om jag faktiskt ska kunna skörda egna! Fast det var det där med övervintringen då ...


Annars är det hög tid att börja samla frön inför nästa år. I krukor på terrassen och i trappan upp har jag haft både violer och penséer i blandade färger. Nästa år har jag tänkt ha ännu fler, av egen sådd :o)


För att inte missa penséernas frön när de mognar har jag trätt små ”nattmössor” sydda av engångslakan över några av fröhusen. Jag tänker försöka ta tillvara frön från min limegröna echinacea också, för den är så häftig. Men till den behöver jag lite större påse.

3 kommentarer:

  1. Vilka fina citroner - men det bästa är blommorna och deras underbara doft!
    KRAM
    Susie


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså, doften av blommande citrusfruktträd går utanpå det mesta, det håller med om! Tänk, den som ändå fick bo i ett klimat där man kunde ha både det ena och det andra växande på rot i trädgården ...

      Radera
  2. Så fiffigt (fast jag blev inte förvånad...) av dig, att sätta små påsar om fröställningarna!
    Själv sår jag bara lite grönsaker, jag är inte alls bra på sådder...
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!