söndag 3 juli 2016

En amerikan + en hel hög bofasta

IFJOL IMPORTERADE JAG några olika sorters opievallmo från USA och har provat så både på friland i höstas och i år i krukor. Frilandssådden kan inte sägas ha lyckats så där över hövan, eftersom det av tre av sorterna inte grott ett endaste frö.

Men en sort, Papaver paeoniflorum 'Antique Rose', grodde riktigt bra och har nu vecklat ut sin första blomma. Nu väntar jag med bävan på hur det ska gå för den enda stackars plantan av sorten 'Apple Green' som har grott. Den av varianterna som jag verkligen vill ha.


Det om ”utlänningarna”. Bland de sedan länge bofasta på gården finns förstås mina jordgubbar och igår skördade jag en inte föraktlig mängd med tanke på att jag grävde upp och omlokaliserade odlingen ifjol. På kvällen blev det hemlagad jordgubbsglass till EM-kvartsfinalmatchen mellan Tyskland och Italien, där mitt ”Forza Italia!” dessvärre inte hjälpte ett smack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!