söndag 20 juli 2008

Rapport från snickarboden

JAA! IDAG HAR det äntligen varit en riktig sommardag! Jag har spen­derat största delen av dagen i ”snickerboa” under altanen och jobbat med att grundmåla delar till den loftsäng jag håller på att byg­ga åt dottern av bl.a. ett par restbitar mdf som blev över när det sattes in två nya, mindre fönster i bottenvåningens separata lilla lägenhet. Hoppas innerligen att jag tänkt rätt när jag konstruerade mina rit­ningar...

I fjol byggde jag två Adirondackliknande solstolar + ett tillhörande litet bord. De står nu ute i trädgården på den grusade plan som även den anlades förra året. Tyvärr är det fortfarande alltför mycket som behö­ver göras här i och på ”Rucklet” för att jag ska hinna sitta där och nju­ta. Men, men, det blir nog tid för det framöver. Odlingslådorna intill stolarna byggde jag också i fjol somras - av restbitar från altan­byg­get. Och den åttkantiga parasollfoten göt jag när jag inte hittade nå­gon att köpa som föll mig i smaken. Kvinnor kan!


Sommaren före det smällde jag ihop två provisoriska bänkar till det ”tak­lagsölet” vi hade när den tyngsta delen av renoveringen var över­stånden. Jag tog vad jag hade, dvs förre ägarens gamla trallar från tvättstugan och ett par stumpar av virket jag fick över när den ur­sprung­liga altanen revs. Ända tills i år har de sett för överjävliga ut, men när kåken fick färg fick också bänkarna det :) Nu ser det väl rik­tigt okej ut, inte sant? Sen återstår det att se hur länge akrylatfärgen sitter ...

Den vita odlingslådan i bakgrunden, där min altantomat växer, är ock­så hopsnickrad av diverse rivningsvirke. Den blev vitmålad pga att al­tanräckena blev det och färgen har hållit bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!