lördag 19 juli 2008

Nu målar vi om!

KALLT OCH MULET. Underbar sommar ... *ironisk* Nej, det ser inte ut som den där riktiga sommarvärmen från i maj kommer att åter­kom­ma. Idag hade jag planerat att grundmåla respektive färdigmåla ett par fönster på ”Rucklet”, men med rådande luftfuktighet (89%) är det bara att glömma. Istället tänkte jag att jag ska visa ett par bilder från fasadmålningen. På hela västra långväggen + hela södra gaveln var den ursprungliga målningen i ett så miserabelt skick att väggarna måste skrapas helt trärena. Hu, ett sånt arbete ... Men med knepet att förbehandla med en blandning av lacknafta (10%) och kokt linolja (90%) som man låter dra in ett dygn så lossade färgen relativt lätt. Vi - ja, mestadels jag själv med något lite hjälp av andra - jobbade både med varm­lufts­pis­tol och min för ändamålet inköpta Speedheater infravärmare.

VÄSTRA GAVELN I SLUTET AV MAJ 2008 UNDER PÅGÅENDE RENSKRAPNING, GRUND- OCH PROVMÅLNING. INGEN VACKER SYN.

NÄSTA VÄGG VAR SÖDRA GAVELN. HÄR TILL HÄLFTEN RENSKRAPAD I GASSANDE FÖRSOMMARSOL. PÅ STÅNGEN SITTER DEN LEDADE ARMEN TILL MIN SPEEDHEATER.

OCH HÄR ÄR HUSET SETT FRÅN SYDSIDAN SÅ GOTT SOM FÄRDIGMÅLAT VECKAN EFTER MIDSOMMAR. DEN GAMLA, OISOLERADE ALTANDÖRREN HAR SEDAN DESS BYTTS MOT EN FYNDDÖRR I FULLGOTT SKICK FRÅN BYGGRETUREN.

Det tar sig, inte sant? Nu måste jag förbereda mig såväl mentalt som kunskapsmässigt på hur man slätspacklar en stenfot. Det såg för jä-ligt ut redan från början, för tidigare ägare har aldrig slutfört det hela och inte ens målat eländet. Nu, när det bytts fönsterformat och murats fast både här och där, ser det inte klokt ut med släta partier blandat med det gamla grov­ran­da­de. Men att åtgärda detta blir ett projekt tidigast nästa sommar. Ack, den som ändå kunde snava på the love of one's life och att han dessutom visade sig vara händig ... Oddsen för att detta under skulle inträffa är minst lika usla som för att jag får in en 7:a på Lotto. Sär­skilt som jag så himla sällan är ute och rör mig bland folk. Dröm­prin­sen lär knappast ägna sig och uppsökande verksamhet och en vacker dag stå och knacka på dörren till ”Rucklet” :o(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!