torsdag 25 augusti 2011

Tempstegring

MIN PELARGONFEBER HAR stigit med ytterligare en grad. När jag igår besökte en av våra handelsträdgårdar för att förse mig med ett stycke buske med vita vinbär från deras sommarrea, ja, då gick det inte bättre än att jag kom hem med en mycket risig pelargonplanta också. Halva priset gick jag med på att ge för den och det hoppas jag att den är värd.

Den är närbesläktad med mina andra doftpelargoner, men blommorna är i det här fallet lysande rosaröda, snudd på cerise.


Av den rangliga och bedrövliga moderplantan fick jag tio fina topp­sticklingar.


Och den utmärglade modern själv ser helt presentabel ut efter frise­ringen:


Herr K har redan fått en stickling och är det någon annan som känner begär är det bara att höra av sig :o)

8 kommentarer:

  1. Det kan man kalla fynd.Blev det nån buske då?Kram på er.

    SvaraRadera
  2. Hej Nina, det var en fin färg på din nya pelargon, lycka till med de nya sticklingarna.
    Sitter i småland och kommenterar, vi är på väg ut för att se om vi hittar något spännande i dag.
    Synd du inte kan vara med mig i svampskogen,
    kram Monkan

    SvaraRadera
  3. När jag klipper ner mina pelargoner på våren är det nog bara en tredjedel kvar mot din, men det där blir nog bra nu till hösten. Problemet är var man ska övervintra alla pelargonerna. Jag kan ju ställa en del i Holgers, förutsatt att det inte bor någon där, men hur många har ljusa, svala platser?
    Den ser fin ut den där nya, hoppas att den motsvarar förväntnngarna.

    SvaraRadera
  4. Själv köpte jag en bollkryss för 39 spänn igår. Detta efter konststycket att vattnat ihjäl plastblommorna som stått i urochskur hela sommaren. Bra jobbat vaa???

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag litet imponerad! Köpa en pelargon NU och ta sticklingar, som ska överleva vintern = avancerat!
    Hoppas att det går bra! Snygg var den i alla fall!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Stickmamman:
    Japp, det blev en vita vinbärsbuske, nu omsorgsfullt planterad :o)

    Monkan:
    Om du visste hur gärna jag hade gått på svampjakt med dig i de fina skogar ni har där i södra Sverige! Det är lite annat än våra åländska "rishögar", där man ofta skulle behöva machete (eller en skogstraktor) för att ta sig fram.

    Ja, få se nu hur det går med både mor och barn pelargon ... Men eftersom du hade fått tips i orangeriet om att bästa tiden att ta sticklingar är nu, så tja, då är det värt ett försök i alla fall :o)

    Sur i Sumpan:
    Haha! Grattis, du är den första i min bekantskapskrets som lyckats med DET konststycket! Ja, inte att köpa en bollkrysantem, alltså. Det andra förstås.

    Monica:
    Tja, eftersom Monkan av proffsen fått veta att sensommaren är en utmärkt tid för att ta pelargonsticklingar så tyckte jag att det kan vara kul att prova. Går det så går det!

    SvaraRadera
  7. Ska nog börja frisera mina små älsklingar också. Min erfarenhet är att nyrotade sticklingar överlever vintern bäst i ett vanligt fönster utan ett element på högsta under och med lite försiktig vattning då och då.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Ser ut som min doftpella som blommar just nu. Ska fota och lägga in bild sen så du får se. Doftar nåt som en blandning av citrus och sandelträ. Eller nåt ...

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!