måndag 22 augusti 2011

RECEPT > Rostbröd Speziale


MED DEN FALNANDE sommarvärmen återkommer lusten att baka. Den här gången blev det två formbröd som jag valt att kalla Rostbröd Speziale, eftersom det är uutmärkt att rosta men grövre, smakrikare och hälsosammare än det traditionella rostbrödet.

Receptet är för ett formbröd.


Du behöver:
25 g jäst
3,5 dl vatten
2 dl rågsikt
2 dl dinkelmjöl
3-4 dl specialvetemjöl
1 msk sirap
1 msk olivolja
1 msk skalade sesamfrön
1 msk krossade linfrön
1 msk torkad nässla
1 msk torkade tranbär
2 msk skalade solrosfrön
2 st torkade aprikoser, finhackade
1 msk gott flingsalt

Lös upp jästen i vattnet. Hiva i merparten av mjölet, förutom ett par deciliter av specialvetemjölet, och alla övriga torra ingredienser utom saltet. Rör ihop och tillsätt yt­terligare vetemjöl tills degen antar en elastisk konsistens och slutar klibba mot bunken, men eftersom den innehåller så pass mycket dinkelmjöl får den fortfarande vara mer ”lös” än stabbig.


Knåda i maskin fem minuter – för hand något längre – och tillsätt se­dan saltet. Fortsätt knåda lika länge till.

Klä en avlång brödform med bakplåtspapper och stjälp upp degen i formen. Pudra vetemjöl över ytan, lägg en handduk över och låt brö­det jäsa sisådär en timme i rumstemperatur. När det återstår c. fem­ton minuter av jästiden slår du på ugnen på 250°.


Ställ in formen på nedre falsen. Efter 5 minuter öppnar du ugnsluckan en kort stund för att släppa ut en del av värmen. Samtidigt sänker du temperaturen till 220° och gräddar vidare i ungefär 25 minuter eller tills brödets innertemperatur är 97°.

***

Låt det nygräddade brödet svalna på galler, täckt av en handduk.

9 kommentarer:

  1. Ha,ha! Speziale påminner om när vi fick vänta länge på maten på en liten restaurang i Italien. Som kompensation för väntetiden kom kyparen stolt in med en foccasia och bjöd på. Det var "speziale" sa han. Då pekade vi försiktigt på resterna av en insekt (kackerlacka?) som stack upp i brödet och frågade vänligt: "Speziale?" Han försvann snabbt ut igen med brödet.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Det lät gott!
    Nu MÅSTE jag skaffa mig en hushållsassistent! Min gamla la av för över ett år sedan och det har inte blivit av att köpa en ny!
    Kör med degkrokarna på elvispen...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Jag har också ett recept där man ska arbeta degen först INNAN man tillsätter saltet. Vad är det för vits med det? Annacarin

    SvaraRadera
  4. Kerstin:
    HahaHAA!! Du, det kan man verkligen säga var lite väl speziale!

    Monica:
    Rekommenderar varmt KitchenAid! Jag har haft min i c. sju år nu och kommer definitivt att skaffa en likadan igen om den här kastar in degkroken :o)

    Annacarin:
    Nu är jag ju inte alls något proffs på det här, men jag har för mig att man gör så för att gynna bildningen av glutentrådar. Saltet hämmar det, har jag ett svagt minne av att jag läst någonstans. Kan ha varit i boken "Riddarbageriets bröd", som var min bakbibel i början av min frälsning ;o)

    SvaraRadera
  5. Jag undrar hur jag ska bär amig åt för att tycka att det är roligt att baka. När barnen bodde hemma bakade jag osötat matbröd så det täckte vårt behov, men roligt tyckte jag aldrig att det var. Nu börjar jag ge upp om att tro att jag någonsin kommer att bli road av den sysselsättningen.

    SvaraRadera
  6. Har ingen Kitchen-Aid varför jag får hållatillgodo med köpebröd.

    SvaraRadera
  7. Cici:
    Äh, alla kan ju inte tycka att bakning är kul. Gilla läget du bara! ;o)

    Sur i Sumpan:
    Men attans då, och ingen elvisp med degkrokar heller..? Annars går det alldeles utmärkt att göra som "förr i världen": knåda med armkraft :o)

    SvaraRadera
  8. Jag vill bara skriva en kommentar om att jag ser fram emot att din blogglust ska koma tillbaks. Ha det gott till dess.

    SvaraRadera
  9. Mmmm, det där brödet med min körsbärssylt skulle vara fint!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!