tisdag 13 december 2011

Ett bindande avtal

VI HADE EN deal, Lilla A och jag: om hon ordnade lingonriset skulle jag binda hennes tärnekrans till luciatåget idag och hon skulle själv binda en åt sin bästis.

Stommarna gjorde jag av ett par tunna äppelkvistar per krans. Det var tur att jag av någon undermedveten orsak lämnade några vatten­skott när jag beskar fruktträden i somras ;o)



Det närmare meterlånga håret har Lilla A haft i flätor under natten och imorse, när hon löste upp dem och kammade ut dem med fingrarna, fick hon världens finaste änglakrus. Nädå, de blå örhängena sitter inte i idag.


Det går åt mer lingonris än man tror till en huvudkrans. För två använ­de vi snudd på en full, löst packad plastkasse. En hel kasse finns kvar, så jag kan faktiskt binda en lite större krans som juldekoration till ”Rucklet” också om andan faller på :oD

Det är förresten bra att tänka på att inte skövla ett stort område när man hämtar ris. Bättre att plocka lite här och lite där, så blir naturen glad. Och riv inte av riset, bryt.

8 kommentarer:

  1. Vilken söt tärna, kransen går väl att sätta på väggen sen ochså.

    SvaraRadera
  2. Ni börjar likna varandra bara mer och mer! Men, vilket hår hon har! Jag blir anvundsjuk bara värre!

    SvaraRadera
  3. Åh, så vacker hon är i den vackra fina kransen!

    SvaraRadera
  4. Vilken jättesör dotter du har!
    Och vilket hår!
    Har du ingen bild av henne med änglahåret?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Stickmamman:
    Jodå, kransen har nog kommit till återanvändning och hänger nu på ytterdörren :o)

    Pipi:
    Nja, jag vet inte om jag kan hålla med om att vi liknar varandra så där direkt förvillande mycket. Lilla A liknar, i mitt tycke, mer på gravören än inkubatorn. Håranlagen måste komma från hans sida också, för jag vet ingen på mödernet som har eller haft ett liknande svall. T.o.m. jag, fast jag är mamma till håret, är avundsjuk ...

    Cici:
    Jovars, men med en ovana att se butter ut på bild ;o)

    Monica:
    Nej, dessvärre har jag ingen bild på de utkammade flätorna. Det blev lite brådis på luciadagens morgon, så något fotograferande blev inte av. Och på eftermiddagen, när hon återvände från skoldagen, hade vågorna hunnit lägga sig i den fuktiga väderleken.

    SvaraRadera
  6. Tack på förhand och lycka till, stjarnkraft.blogspot.com! :)

    SvaraRadera
  7. Inte för att jag vet vad det är jag blir tackad för, men för all del :o)

    SvaraRadera
  8. Hahah, kraschade min laptop när jag surfade stjarnkraft.blogspot.com förra gången jag var här. Och för de senaste 2 månaderna har jag letat efter denna blogg, så tacksam jag ligger det på nytt! : D

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!