måndag 1 oktober 2012

Hösten är rosa
... och lite grön

NÅGRA ENSTAKA FÄRGKLICKAR dröjer sig kvar i trädgården. Bland dem är konvaljbusken utan tvekan en av mina – och nektarsamlarnas – favoriter. Dels för att den blommar så sent och dels för att den fak­tiskt doftar liljekonvalj. Några eftersläntrare bland ettåringarna finns också, som ett par sena stänglar med rosenskära. Och lilla jordnävan 'Ballerina' blommar envist fast hösten är här.


Men det är ändå kärleksörten som spelar huvudrollen så här sent på året. Inför nästa år måste jag försöka hålla i minnet att skaffa mig fler, av olika färger.


Bland allt det rosa, som av någon anledning kommit att dominera min höstträdgård, finns det faktiskt lite grönt kvar. Igår plockade jag in den sista av sommarens squashfrukter, en riktigt biffig sak. Men än är det inte slut på skördefröjden! Morötter, fänkål och några minimala röd­be­tor finns fortfarande att hämta i grönsakslandet.


Och igår klarnade det upp utåt dagen. Det blev till och med soligt och rätt varmt, så jag satte nye Konrad på prov genom att klippa ner häck­en av kopparhäggmispel och låta honom tugga. Herregud, hur har jag klarat mig utan en kompostkvarn förut?! På bara 2,5 timme var häcken ned­tagen och förvandlad till småsmulor.


Detta begagnatköp är det bästa som hänt mig på länge. Äntligen är det slut på att överbelasta klipphanden! Äntligen slipper jag tigga vän­ner och bekanta om lån av släpvagn och hjälp med bortforsling av berg med ris. Me like!

3 kommentarer:

  1. Det verkar vara ett riktigt fynd du gjort! Och så miljövänligt det är, att använda "avfallet" i trädgården!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag är supernöjd - och det borde vänner och bekanta också vara, som nu slipper höra mitt nojs om att få hjälp med bortforsling :o)

      Radera
  2. Visst är det kul med en kompostkvarn. Vi hade en, modell mindre, som skar så småningom, men när vi skulle röja ett större parti i vår förra trädgård hyrde vi en större sak som kunde ta ordentliga grenar utan problem.Det var jätteroligt! Vi fyllde tunnor och säckar och hade täckmaterial och jordförbättring för flera år framåt.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!