torsdag 9 januari 2014

Vantagrant

DET HAR BLIVIT några par vantar på sistone, och alla fick jag inte ens med på bild! Ett par har Lilla A fått i julklapp och två par andra är ner­pack­ade i en av mina Etsylådor, som jag inte iddes rota igenom för att göra den här plåtningen – och än finns det garn kvar av mitt lovikka­fynd här­omsistens.

Nu kan jag sent om sider visa en bild, för efter tre dagars knölande med Chrome fick jag tipset att byta till Firefox istället, där det inte är några som helst problem att lägga upp bilder på bloggen. Visst är det ”kul”, att Googles egen webbläsare inte funkar för Googles egen blogg­applikation ..?


Så när jag nu faktiskt är up and going igen, så kommer det bild också på Lilla A:s födelsedagstårta från i tisdags. Chokladkaksbotten med ett lager vaniljkräm och ett annat med mosade jordgubbar blandade med kvarg (Kesella for you Swedes) och lite socker. Asgott!


Samtidigt uppfann jag en ny sorts glutenfritt godis, lite i misstag. Ur­sprungsplanen var, att göra en tårtfyllning med creme fraiche, kokos­mjöl (ja, mjöl, inte mjölk) och socker. Men jag rörde i tankspriddheten i lite väl mycket mjöl, så det blev mera en deg än fyllning.

Hm, tänkte jag, vad göra? Så jag rullade ut längder, som jag skar i bi­tar, som jag rullade till små bollar. Sen tempererade jag lite 70 %-ig choklad och doppade bollarna i den. Nästa gång ska jag tillsätta några droppar arraksessens, men glutenintoleranta väninnan P påstod att det var gott även i prototyputförandet.


Och bland Elib:s drygt 2.700 publicerade e-boksromaner har ”60+ och singel” idag klättrat upp till plats 124. Fatta hur förvånad jag är! :o)

10 kommentarer:

  1. 17 År! Oj vad tiden går fort. Det var ju nyss hon var en blyg liten tjej. Minns första gången jag träffade er hos Peter.
    En tjusig tårta har du gjort säkert lika god. Vilken hög av vantar du stickat.Jag har nyss beställt Lovikkagarn å det kostar 59 kr/h, så du gjorde ett fynd.

    SvaraRadera
  2. Jodu, åren rinner iväg som kvicksand mellan fingrarna :o/

    Det är snart slut på allt lovikkagarn. Jag är inne på sista paret nu som det räcker till och det blir inga riktiga lovikkavantar, bara ett par vantar, punkt och slut. Fick du lovikkagarn för 59 kr/hekto fick du det billigt ändå. Här kostar det 8-9 euro, ibland mer, för samma mängd :o(

    SvaraRadera
  3. Sötsaker till den söta ska det förstås vara. Så om ett år är Lilla A inte så liten längre och nu tänker jag inte så mycket på storleken som på åldern. För man bir väl myndig vid 18 även i Finland?

    Spännande ord tänkte jag när jag läste din rubrik, även om jag inte riktigt förstod, men sen drog jag slutsatsen att det helt enkelt var ett stavfel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, man blir myndig vid 18 i Finland också. Huvaligen, så tiden går ...

      "Vantagrant" är kort och gott en egenhändig förvanskning av "ordagrant", men jag begriper helt och fullt att ingen utom jag hajar hur jag tänkte ;o)

      Tack för kommentarerna även på fotobloggen! Där har jag inte varit särskilt aktiv på vääldigt länge. Men det kommer kanske bättre tider vad det lider?

      Radera
    2. Hmm...Jag tänkte mig att det var fråga om granna vantar och då blir det ju vantagrannt.

      Radera
    3. Det är jag som är ute och cyklar. Grann stavas ju med två n och då tyckte ju jag förstås att formen grant också skulle göra det. Tar tillbaka.

      Radera
  4. Jodå, jag förstod direkt vad du menade med "vantagrant"! Och grant blev det verkligen! Och så många! Jag stickade ett par vantar till min dotterson (han önskade sig det...) i julklapp, så jag vet hur mycket arbete det är!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. JA, kära nån...här var det mycket som talar till mitt samvete! Jag kanske skulle ta lite av mitt ostickade garn och åstadkomma ett par vantar utan tummar. Bra att sätta på händerna när "semestern" från 5:2 är slut på måndag.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!