måndag 24 mars 2014

Tjuvstart

INTE ETT FRÖ har jag sått ännu. Den rätta inspirationen har liksom in­te behagat infinna sig. Den gör liksom inte det, när jag fortfarande är tvungen att skrapa rutorna på Röda Faran på morgonen.

Men en kruka med ekobasilika har jag i alla fall inhandlat från livs­me­dels­butiken! Hela arton plantor med fina rötter fick jag + morgonens ostmacka guldkantad med de allra minsta. Det är liksom inte värt var­ken fröpengar eller jobb att dra upp egna plantor, när man för 2,05 € fixar hela sommarens behov på ett litet kick.

8 kommentarer:

  1. Hej

    Sådana små drivhus som du sått i på bilderna ovan, hade jag och min bror när vi var mindre. Odlade oftast bara en sorts gräs, som faktiskt gick och äta. Så hade man krasse också....gott på mackan. Det är kul följa när plantan trycker sig igenom jorden och blir till en fin växt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krasse borde man faktiskt ägna sig åt att odla igen, för det är, som du säger, himla gott på mackan. Men det är väl en sån där typisk sak som det går lite mode i. Ibland är det i ropet, ibland inte.

      Radera
  2. Det är en riktigt bra idé med basilikan! Verkligen inte lönt att så...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, verkligen inte. Det gör inte ens något om t.o.m. hälften av plantorna skulle kila vidare. Återstoden räcker ändå mer än väl för mitt behov :o)

      Radera
  3. Är i samma stadium som du, vägrar så så länge som det är frost på det här viset på nätterna. Men igår var jag faktiskt och stack näsan i växthuset och konstaterade att det doftade ...växthus. Där kunde jag ev börja lyfta ut sånt som legat i förvaring under vintern (vilken vinter? Den extremt lååååånga hösten som övergick i vår?!) och lite böka om i jorden. Kanske inspirationen infinner sej sen?

    Pipi

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt växthus doftar det t.v. ingenting. Eftersom jag har plattlagt underlag doftar det inte ens jord. Samtidigt får jag väl vara glad för det, för det kunde ju dofta t.ex. mögel, och det skulle inte vara bra! :o)

      Radera
  4. I år sås det inget alls, varken blommor eller kryddor, men så har jag heller inget växthus. Vi är ju så lyckligt lottade att ha många super fina butiker som säljer grönsaker och annat för små, små pengar. Men i trädgården finns det ändå 3 sorters timjan, oregano, grässlök som kommer snällt varje år.
    Du missar väl inte trädgårdsmåndag som börjar snart. De håller på med inspelningarna för fullt ute i S.Sandby, jag längtar. När jag läste din rubrik så trodde jag du hade tjyvätit våfflor, för det är väl våffeldagen i morgon?
    God kväll min sköna
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Timjan, gräslök och oregano är väl ungefär det man behöver? Plus kanske någon kruka basilika då, förstås. Gräslöken i min ena stora terrasskruka har börjat växa till sig redan för ett par veckor sedan, så snart är det bara att ta fram saxen och skörda!

      Vad våffeldagen beträffar, så måste jag erkänna min brist på bildning, för det är inte något som vi firat överhuvudtaget här i huset. Men nu när du gjort mig observant på saken skulle jag kanske ta och rota fram våffeljärnet till kvällen?

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!