fredag 30 maj 2014

RECEPT > Surdegslimpa utan massor med moment

IBLAND ORKAR JAG inte joxa till det när jag ska baka. Som igår t.ex, när jag skulle iväg och göra annat flera timmar mitt på dagen. Därför tog jag kvällen före fram min surdeg från kylen, matade den med 100 g eko­lo­giskt fullkornsvetemjöl och 100 g kokt*, avsvalnat vatten, så att jag hasta la vista kunde sno ihop en deg på morgonen för gräddning på kvällen.

*) för att få bort klor, som har en negativ inverkan på surdegskulturen


Du behöver:

1,5 dl vetesurdeg
3 dl vatten (helst kokt)
100 g fint fullkornsrågmjöl
350-400 g vetemjöl special
1 msk olivolja
en knapp msk salt

That’s all.

Gör så här:

Rör ihop surdeg, vatten, olja och mjöl, men ta inte allt vetemjöl på en gång, eftersom det är olika från gång till gång hur mycket som behövs för att degen ska bli lagom kladdfri och ”släppa bunken”.

Knåda i maskin på medelfart i 5 minuter, sedan tillsätter du saltet. Knåda i ytterligare 5 minuter och stjälp sedan upp degen i en avlång brödform. Buffa till den så att den fyller formen mer eller mindre jämnt, pudra med vetemjöl, täck med en ren handduk och ställ sedan brödet att jäsa till minst dubbel storlek. Det kan ta upp mot 12 timmar.

Grädda i nedre delen av ugnen, de första 5 minuterna i 250°. Öppna sedan ugnsluckan en kort stund och släpp ut ånga/överskottsvärme. Samtidigt sänker du temperaturen till 225° och fortsätter gräddningen tills innertemperaturen är 97-98°. Det tar ungefär 20-30 minuter. För perfekt gräddning tar du hjälp av en digital stektermometer.

Vill du att brödet ska få en riktigt knaprig skorpa kan du med sprej­flaska spruta in lite vatten i ugnen samtidigt som du ställer in formen. Eller ställ ett litet fat eller en skål på botten av ugnen, samtidigt som du värmer upp den, och släng in en isbit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!