fredag 19 september 2014

”Rucklet” Goes Asian

JAG PROVADE IFJOL, med klent resultat. I år trodde jag att jag sått för sent och förväntade mig inget resultat. Men tji fick jag! Kolla så frodig min asiatiska kålblandning i pallkragslådan med byggplastklätt lock har blivit! Frisésallaten växer också hyfsat och både roman- och vintersallaten ­de med, om än något långsammare än asiaterna.


En annan asiat som tycks gilla läget vid ”Rucklet” är den japanska humlen. De två plantor jag satte i årets nya rabatt på husets norrsida har vuxit till sig som bara attans. Faktiskt mycket mer än den helt vanliga humlen, som klänger på stören i mitten. Ska bli kul att se om japanerna behåller sin led­ning även nästa år.


Sen kan jag bekänna att jag har gjort ett gruvligt avsteg från min vanliga, ekologiska linje. Jag har många gånger varit sugen på att prova det lov­or­dade vetemjölet Manitoba Cream, men inte kommit mig för. Dels är det ju inte ekologiskt och dels är det bra mycket dyrare än andra sorter. Men nu for plötsligt Fan i mig och jag köpte en tvåkilospåse.

Och vilket mjöl, hörni! Jösses, så det jäste! Jösses, så luftiga och fina mina surdegslimpor blev!


Men nu blir det ryggläge igen. Dagens snurrsession satte i för ett par tim­mar sedan och nu orkar jag helt enkelt jobba mot det längre.

1 kommentar:

  1. Oj, vad det växer hos dig! Ja, man vet aldrig, varför somligt trivs och växer och somligt inte alls vill?
    Jag har två likadana odlingslådor med likadan jord. I den ena sådde jag vaxbönor och i den andra rödbetor. Vaxbönorna har vuxit sig stora och starka, jag har skördat, ätit, fryst in, skördat igen och kan fortfarande skörda. Och av rödbetorna har det blivit en liten, ynklig blast med ärtstora rödbetor. Märkligt.

    Jag ska titta efter det mjölet i vår affär, det låter spännande!
    Krya på dig, kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!