torsdag 18 september 2014

För det där nytillkomna sötsuget

UNDER DET SENASTE året har jag drabbats av ett för mig mycket oka­rak­tä­ristiskt sötsug. Enligt min doktor beror det på det mitt blod­kor­ti­sol­värde, som konstant ligger på en skadligt hög nivå, för stress leder tyd­ligen ofta till sug efter sötsaker.

Eftersom jag vägrar godis, och har så gjort sedan jag var 15, får det så här i äppeltider istället bli en del gott av sådana istället. Igår kväll slängde jag t.ex. ihop lite mos, smaksatte med en gnutta kanel och lite vaniljsocker och sedan har det fått torka på c. 50° i ugnen över natten.

Busenkelt, gott och nästan nyttigt :o)

7 kommentarer:

  1. Hur kommer du på allt?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, det här är inte en av mina egna idéer. Det här såg jag i ett tv-program för nåt år sedan, men har inte haft behov av att prova förrän nu. Det går f.ö. bra att göra med alla möjliga bär och frukter också :-)

      Radera
  2. Smart! Några sådana remsor tillsammans med ett citronmelissblad eller liknande på vanlig, tråkig vaniljglass skulle kanske imponera på gästerna vid nästa middagsbjudning.
    Kram /Kerstin PS. Fröna kommer så småningom. Jag bara väntar på att Blåparasollets frön ska mogna ordentligt.DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Smart!" säger jag också. Ja, om din idé att presentera vaniljglassen med mosstrimlor på toppen.

      Ser rysligt fram mot fruns frön, bara så hon vet :o) Jag skulle gärna skicka något i min tur, men jag har förmodligen ingenting som du behöver/vill ha.

      Radera
  3. Busenkelt låter ju bra, bara jag förstod hur du gjorde. Har gott om äpplen som behöver tas om hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är busenkelt, precis som du säger:

      Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Koka dem på svag värme till mos. Ta en mixerstav till hjälp om de inte vill bli riktigt sönderkokta för egen maskin.

      Tillsätt socker enligt smak. Äpplets egen sötma avgör förstås hur mycket som behövs. Smaksätt även med kanel och vaniljsocker, också det enligt vad dina egna smaklökar tycker.

      Lägg ett bakplåtpapper på en ugnsplåt och bre ut moset till ett 3-4 mm tjockt lager. Torka mosplattan i strax under 100 graders värme till den börjar kännas som segt gummi. Eller sänk temperaturen till 50-60 grader och låt plåten stå inne över natten.

      Skär den torkade mosplattan i långa remsor eller bitar. Förvara i burk med tätslutande lock. Hållbarheten vågar jag inte uttala mig om, men jag antar att den blir längre i proportion till ökad sockermängd.

      Just nu håller jag på och torkar ett mos gjort på Victoriaplommon. Imorgon bitti vet jag hur resultatet blev :o)

      Radera
  4. Nu blev jag klokare och ska nog prova det där ganska omgående. Tackar!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!