tisdag 15 juli 2008

Vallmo i full blom

”NU BLOMMAR LÖKEN”, får man nästan lust att utbrista, men då bleve det fel. Det är nämligen vallmon som blommar. En sort som helt på eget initiativ dykt upp i min för året nya rabatt med kant av flätad sälg- och videsly. Och den ska få stanna! Den är väldigt vacker och påminner inte det minta om den vingliga, regnväderskänsliga, gammaldags sorten med enkla kronblad. Nej, det här är en reslig sak, som står stadigt på en kraftig, lite köttig stjälk. Blomman skiftar i olika lila nyanser och har en fascinerande mitt.

Vilken tur att jag inte rensade bort den! Först, när den visade sina första bladpar, trodde jag att det kanske var någon kålsort som förirrat sig in liksom en katt bland hermelinerna. Undrar vad det här är? tänkte jag, och bestämde mig för att låta det hela växa till sig lite innan processen skulle göras kort med det som gissningsvis var att betrakta som ogräs och en persona non grata i sällskapet med i övrigt noga (nåja...) utvalda växter. Nu är jag nästan säker på att det är en opievallmo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!