onsdag 16 juli 2008

Sjökortsbok & kvällsmete

HÄR ÄR BEVISET på att det faktiskt håller på att bli någonting av de begagnade sjökorten. Inte så pjåkigt, va? Jag är faktiskt hyfsat nöjd själv med resultatet.



På kvällskvisten tog jag med mig dottern och hennes kompis på mete från en pontonbrygga i en av stans småbåtshamnar. Mest blev det mört på mört på mört - usch, vad de är hala och äckliga - men några abborrpinnar nappade också. Och till slut en riktig ”spinnspöbest” på närmare 600 gram! Det bidde en del av middagen följande dag och var jättegott.



♥ Så här gör JAG fisk för att få den riktigt, riktigt god ♥
När du har rensat och sköljt firren saltar du (ordentligt) och svartpepprar i magen eller så tar du helt enkelt citronpeppar, där det ”allt-i-ett” finns både salt, peppar och en touch av citron. Lägg gärna med några dillkvistar också, det ger god smak. Och kanske några droppar citronsaft. Slå in fisken i ett paket av aluminiumfolie som du placerar in en låg, vid skål. Koka upp tillräckligt mycket vatten så att det nästan täcker foliepaketet, häll det kokande vattnet i formen och låt det hela stå i 15-20 minuter. Fisken blir perfekt, för fisk ska helst inte koka alls, bara ”bli färdig”.

[tags: bookbinding, coptic, stitches, chart]

1 kommentar:

  1. Det var ett bra recept som jag ska förmedla till maken som envisas med att släpa hem småabbor´n. Men det är inte aktuellt förrän till sommaren för någon pimplare är han inte.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!