torsdag 28 januari 2010

Ve oss för virus!

JAG HAR EN teori. Japp, en till. Med den här farten är jag snart en fullfjädrad konspirationsteoretiker och någon kommer att göra en film om mig, som kommer att bli en kassasuccé och belönas med minst tolv Oscar. Eller också inte, nä.

Nåja, min teori denna morgon handlar om datavirus. Eller kort och gott virus. Såna där som man tar vaccin för också.

Jag anar nämligen ett multinationellt vinstintresse bakom alla typer av virus, data eller andra. Så här tänker jag: Vem – verk­li­gen vem – kan finna något nöje i att sitta och konstruera trojaner och maskar och allt vad det nu kallas i den takt som nya otyg visar sina fula trynen bland mina ettor och nollor? Knappast några privatpersoner. Det har i alla fall jag mycket svårt att tro.

Nä, jag är helt övertygad att om virus skrivs och sprids av till­verkarna av antivirusprogrammen. Det är ju för bövelen enkel matematik, som man inte behöver vara någon Bill Gates för att klura ut! Om inga virus fanns, fanns det ju inte heller några grova pengar att tjäna på att kränga skydd för dessa, så det är ju egent­ligen en alldeles strålande affärsidé! Stör mig lite att jag inte själv kom på den ...

*gnisslar tänder*

Lika illa är det troligtvis med vanliga, biologiska virus. Tänk hur synd det vore om multimiljardindustrin som lever (gott) på att tillverka vaccin och läkemedel om inga oknytt och åkommor fanns! Inte ett rött öre skulle de kunna håva in. Nada.

*snyftar lite av ren rörelse*

Sådana är mina teorier denna snöiga januarimorgon ute i skären. Men det är väl inte så mycket att grunna på eller gråta över, så nu går jag ut och skottar snö istället. Kommer det inga fler inlägg har jag blåst bort ... eller förts bort av självlysande, gröna, små va­­relser med blippande an­ten­ner.

*klär mig för en resa till polcirkeln ... eller yttre rymden*

(c) Nina Backlund 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!