Jag har sedan 19 augusti fruktlöst väntat på svar på det mejl jag skickade till HP Store Sweden. I fredags, den 27 augusti, meddelade jag per mejl att jag kommer att göra en anmälan om jag inte fått något besked före kl. 17 (svensk tid) måndag den 30 augusti. Något sådant har, som ni förstår, inte kommit. Antagligen har jag ingenting att vinna på att gå vidare med den här saken, men det hindrar mig inte från att göra ett försök.
Nedan en skärmdump av startsidan för information om den ifrågavarande datorn, HP Pavilion dm3-1123eo. Följande bild visar det produktdemofönster som öppnades när jag klickade på länken (i bakgrunden kan man se att den ursprungliga sidan är den för dm3-1123eo). Det är inget snack om saken, i demon står det att det ska ingå en extern DVD-enhet.
Om HP gjort en tabbe och kopplat ihop fel demo med den aktuella datorn är det väl knappast mitt bekymmer? Lovar man en sak ska man hålla det.
En liten lustifikation i sammanhanget är att modellen 1123eo idag, den 31 augusti, plötsligt har blivit en utgången modell i on-lineaffären. Det går alltså inte att upprepa de klick jag gjorde vid köpet, så det var ju tur att jag gjorde skärmdumpar i alla fall!
I grund och botten tycker jag att HP:s hantering av saken är under all kritik. Har man som säljare begått ett misstag är det väl bara att ta skeden i vacker hand och face the music? Jag är själv företagare och har under årens lopp naturligtvis gjort fel någon gång, men aldrig vägrat rätta till dem.
I det här fallet pratar vi om en extern enhet, vars pris ligger på dryga 700 kronor; småpengar för HP, en enorm summa för min 13-åring. Jag kan inte låta bli att undra vilken prislappen blir på den badwill deras agerande orsakar? Det räcker ju med att en enda potentiell kund avstår från att köpa HP för att de ska förlora det tiodubbla. Så korkat!
Och jag kan fortfarande inte fatta hur man kan marknadsföra en dator såsom varande underhållningsdator, när den saknar den vitala enheten – intern eller extern – via vilken man kan spela spel, musik eller filmer.
På ren svenska: Fy faaan, vad dåligt av er HP!
Anmärkning: ARN är en förkortning för Allmänna reklamationsnämnden.
Man är ganska maktlös mot företagen, men stå på dig med all din..hm..stjärnkraft!
SvaraRaderaDet är bra, stå på dig! Jag håller tummarna!
SvaraRaderaKram, Monica
Min Dotter är inte så ung som Din, men är ändå i behov av en bärbar dator!
SvaraRaderaGissa vilken jag INTE kommer att rekommendera henne, utan tvärtom VARNA henne för????
"Fyyyyy faaaanar" i kör med Dej!!
Så "skitigt" att inte kunna stå för det som står i texten!!
Bra att Du kopierade sidorna.
Glöm inte att meddela pressen också om sånt här! Det är fan inte lagligt att blåsa kunder hur som helst!
Kram på Dej och SKRIV DET I STORA BOKSTÄVER SEDAN vad dom tänker göra åt det. Om dom ens tänker göra något?
*tvi! spottar i gräset!*
Jenny
Lycka till!
SvaraRadera/Nicke
Dålig stil av företaget. Hoppas att ni får rätt i sak.
SvaraRaderaOch så lärde jag mig ett nytt ord: skärmdump. Det har jag aldrig hört förut. Tänk så mycket man får lära sig genom bloggandet.
Conny:
SvaraRaderaSjälvfallet ska jag det! Enligt de gamla visdomsorden: Stå på dig, annars gör någon annan det.
Monica:
Tack för supporten! I övrigt: se ovan.
Jenny:
Fint! Se nu till att sprida evangeliet riktigt ordentligt ;o)
Nicke:
Tack du, det kan nog behövas.
Cici:
Ja, jag tvivlar väl på att gå segrande ur striden, eftersom jag misstänker att ARN inte godkänner skärmdumpar som bevisbörda. Men det oaktat värt ett försök!
I bloggspejs kan man lära sig en hel massa om man är på alerten. En gång för vid det här laget många år sedan sökte jag efter sidor om hur man binder nät, och nog kan du ge dig katten på att jag hittade det också!
Tant eller inte, stridbar är du och du KAN banne mig allting! Stå på dig! Annars gör som bekant någon annan det.
SvaraRaderaHaha, tack ska du ha, men när det kommer till min kunskap så är det faktiskt mer bredd än djup som gäller ;o) Sant är dock att jag avskyr orättvisor och direkt felaktigt agerande. Då går jag igång på alla åtta, om man så säger.
SvaraRaderaStå på dig! Självklart ska ett stort företag inte komma undan med en sådan här grej! Hur många andra är det inte som blir lurade, och som inte orkar ta striden.
SvaraRaderaAlltså, nu tror jag ju inte att de medvetet gått in för att lura upp någon. Men de har gjort en tabbe och får ta konsekvensen, så som jag ser på saken. Och så vore det en helt annan sak om de visade den minsta vilja att kommunicera, men den biten sköter de under all kritik!
SvaraRadera