söndag 15 januari 2012

Gott och blandat i januariköket


STORMBYARNA RUSKAR TAKPLÅTARNA på lilla ”Rucklet” så man be­farar att skruvarna ska slitas loss. Ute är det k-k-kallt och mörkt, man fryser bara av tanken på att gå ut. Då är det läge för soppmiddag!

Blandade bönor, gröna linser, morot, rotselleri och purjo; krossade to­mater, en rejäl klick honung (för att balansera upp tomaternas syra), mejram, timjan, vitlök och en hethet, röd chilifrukt ... Saligt är förres­ten att i januari ur frysen kunna plocka fram en ask med stora, skön­gröna bond­bönor från sommarens odling!

Värmande, mättande och gott.
Och billigt.


Med ”Morden i Midsomer” på tv, Lilla A bredvid mig i soffan och en lärk­vedsbrasa knastrande i spisen blir jag glad i hjärtat. Och en stor skål med hemlagade popcorn toppade med klarat smör är inte helt fel som lördagsgodis!Och billigt.


Min lördag var fin. Hurdan var er?




♥ Hemlagade popcorn med klarat smör ♥

Använd gärna ett gjutjärnskärl när du poppar dina popcorn själv. Ris­ken att det bränns vid är mycket mindre än i en kastrull av rostfritt. Poppa på medelhög värme så blir resultatet bäst och lämna helst lock­et lite på glänt, så att ångan slipper ut.

2 msk matolja
1 dl opoppade popcorn
salt enligt smak
(25 g smör)

Värm oljan i kastrull och lägg i 2-3 popcorn. När de poppar häller du i resten. Skaka kastrullen så att oljan fördelas jämnt över popcornen. Skaka också lite då och då när popcornen börjat poppa, så att de opop­pade hamnar längst ner i botten. Häll upp i skål och salta.

Klarat smör är jättegott att ringla över de nypoppade popcornen. Vän­ta då med saltningen tills du hällt över detta och smakat, eftersom smör i sig innehåller en hel del salt. Använd annars osaltat smör. Det tar en stund att klara sitt eget smör, så gör det i god tid före popp­ning­en.

Så här klarar du smör: Smält smöret på låg temperatur och låt det ”ko­ka” tills det tystnar. Då är vattnet i smöret avlägnsat, som är det som annars gör popcornen mjuka och äckliga. Smöret skiktar sig när det hettas upp och det är den helt klara vätskan vi vill åt. Ställ därför kas­trullen åt sidan och låt det hela sätta sig en stund. Skumma bort det som flutit upp till ytan och häll sedan försiktigt det klarade smöret över popcornen (eller i ett annat kärl) utan att bottensatsen följer med.

Klarat smör är ett koncentrat som innehåller 100 % fett. Det härsknar inte alls lika fort som vanligt smör och har därmed en mycket längre hållbarhet. Gör därför gärna en större sats när du en gång är i gång och förvara det i kylskåp. I Indien kallas det här smöret för ghee och används vid matlagning istället för olja.

5 kommentarer:

  1. Åh, så gott det låter och ser ut!
    Och bondbönor, vilken lyx - det är så dyrt att köpa!
    Popcorn, det gillar inte jag men vi hade lökringar (barnbarnen sov över och hade med sig), och det var jättegott!
    Ha en fin söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hejsan


    Oj, morden i midsommer och popcorn....myspys. Ja kollar jag på tv skall det vara kriminalare eller dokumentär. Popcorn är heller aldrig fel. Kanske Ahlgrens bilar...hehe...det gillar Emma också att äta...

    SvaraRadera
  3. Hej Nina.
    Vad skulle man göra utan sin frys, det är en förnämlig skattgömma.Jag älskar alla sorters bönor, ja alla grönsaker utom rosenkål,fänkål och äggplanta.
    Nu odlar jag ju inte grönsaker, men plockar ju ofta ur skogens skafferi och det är underbart att plocka fram i vintertid.
    Jag har inte följt Morden i Midsommer, vi tittade på Stjärnorna på slottet. Lite småtrevligt, det beror ju på vem som är huvudpersonen såklart.
    I går blev mycket gjort, har en del på gång.
    Yngste med Emma var hos oss en stund på eftermiddagen.
    Kvällen blev en lugn och skön sådan.
    Hoppas din söndag också är förnöjsam
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Det är bekvämt att leva i den tid då det finns frys.Jag försöker att leva LCHF nu ,få se hur länge det går å vad som händer.

    SvaraRadera
  5. Monica:
    Konstigt nog har jag aldrig i mitt liv smakat dessa omtalade lökringar. Det finns således saker att utforska fortfarande :o)

    Skånegrabben:
    Brittiska (och numera även danska) kriminalserier och bra dokumentärer är också i min smak, liksom vetenskapliga program. Däremot har jag numera inget till övers för amerikanska kriminal- eller humorserier. Och jag måste dessutom medge att jag inte är förtjust i godis, annat än riktigt mörk choklad förstås. Så bilarna från Ahlgrens får du och Emma behålla för er själva :o)

    Monkan:
    Jag kollade också på "Stjärnorna på slottet" före det blev dags för "Morden i Midsomer". Det var riktigt intressant att få ta del av en helt annan sida av Johan Rheborg än den vanliga, småhysteriskt humoristiska.

    Min söndag blev en lugn och stillsam historia. Lite stickning och en kylslagen promenad i sällskap av Lilla A var ungefär det enda jag åstadkom, förutom det vardagliga med matlagning och sånt.

    Stickmamman:
    Frysmöjligheten kom inte in i mitt liv förrän jag var 14-15 år gammal. Idag kan jag inte begripa hur min mamma klarade hushållet utan den moderniteten, men när det begav sig gick det ju som en dans.

    Lycka till med LCHF:andet!! Det är ju, vad jag förstått, den perfekta mathållningen när man har problem med insulinet.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!