måndag 9 april 2012

Låt det roliga börja

MORGONENS KONTROLL AV väderprognosen fram till och med nästa lördag visar för första gången en obruten rad röda siffror, utan en till­stymmelse till blått ens på nätterna. Äntligen! Nu är det snart dags för frilandssådd av sommarens blommor.

I år blir det en för mig ny rosenskära (eller kosmosblomma, som den också kallas) av sorten ’Double Click’ och en lurvig pionvallmo, ’Lilac Pompom’. Jag gillar pioner och jag gillar vallmo, så vad är då bättre än en pionvallmo?

Årets sommarblomsfrön: rosenskära och pionvallmo.
Omskolningen av tomatplantorna blir gjord lite pö om pö, eftersom de grott ganska ojämnt. Men nu kan de säkert stanna i Glaspalatset på nätterna också när temperaturen verkar hålla sig ovanför nollstrecket och värmefläkten vakar över dem.

Lökväxterna jag i höstas satte i hinkar, som varit nedgrävda i grön­sakslandet över vintern, växer så det knakar i Glaspalatset, dit jag tog in dem för en dryg vecka sedan. Köksbordsodlingens squash­plan­tor ränner iväg och har sina första riktiga bladpar på gång, så idag får även de flytta ut till Glaspalatset.

Tomater, tulpaner och squash växer så det knakar.
Lycka just nu är solsken genom köksfönstret tidigt, tidigt på mornar­na. Visst är fönstret i stort behov av tvätt, men jag tvingar mig att se förbi den saken. Istället fokuserar jag på det vackra, som vårsolen som kittlar korgpilsknippena i en golvvas i Lilla A:s krypin.

Såvitt jag vet är det ingen som dött av oputsade fönster och jag tän­ker inte bli den första. Ju äldre jag blir desto mindre pedantisk blir jag. Livet är för kort för att avsättas på städning, städning och åter städ­ning. Dessutom är ”skiten” min, och den som inte står ut med saker­nas tillstånd behöver faktiskt inte sätta sin fot i ”Rucklet”. Enkel mate­matik!

En spruta och en slangstump: bästa sättet att punktbevattna mellan små, skrangliga plantor!

7 kommentarer:

  1. Hej

    Läste om Vallmo. Kom och tänka på att mormor en gång fick en blå vallmo.......hon planterade den men minns inte om jag såg den eller ej. Men den lär vara fin.

    SvaraRadera
  2. Jag städar inte ofta nu heller det är ingen som ser hur det ser ut mer än jag själv.Kram så här efter Påsken.

    SvaraRadera
  3. Godmiddag Nina. sitter och begrundar alla dina sådder och fröpåsar, visst är det härligt. Jag har tre förpåsar, luktärtor, sockerärtor och vaxbönor, de ska snart i jord.
    Mina tre sorters tomatplantor har jag lyckats hålla någorlunda korta och fina, vid utplanteringen sätter jag dem djupt så de blir nog riktigt fina iår.
    Jag kan inte skryta med något vackert väder, när jag tittar ut småregnar det :(.
    Men idag gör det inget, är ganska trött efter en sen kväll med svärmor, barn och barnbarn som var här på middag igår.
    Ha det bra, Monkan

    SvaraRadera
  4. Det heter inte "oputsade fönster", det heter INSYNSSKYDD. Annacarin

    SvaraRadera
  5. Det är nog bara bra för växterna med litet "dimmade" rutor, annars blir solljuset för starkt!
    Hoppas att ert fina väder sprider sig söderut också, för här är det regnigt, grått och kallt!
    Vårkram, Monica

    SvaraRadera
  6. Skånegrabben:
    En blå sort skulle jag hemskt gärna vilja lägga vantarna på! Jag kollade, som vanligt, igenom hyllorna med fröpåsar i plantskolan, men inga blå så långt ögat nådde.

    Stickmamman:
    Rätt tänkt - och gjort! Det finns mycket roligare saker att öda sin tid på. Hantverk och trädgårdsarbete är bara ett par :o)

    Monkan:
    Ja, vet du, jag begriper inte hur du mäktar med att rusta med de stora familjemiddag du och C har lite titt som tätt. Jag hoppas verkligen att åtminstone fån Rahden hjälper till!

    Det är så himla roligt att såddsäsongen är igång! Vänta bara sen, när du har ditt eget glashus ... Och observera att jag skrev "när" inte "om" (som ett förtydligande framför allt för C, om han läser detta). Sockerärtor och vaxbönor blir det här hos mig också, och rödbetor, vanliga ärtor, frilandsgurka, lite potatis, rädisor, spenat och sallad. Förutom det som växer i Glaspalatset alltså.

    Annacarin:
    Oops! My mistake ;o)

    Monica:
    *pustar och frustar det vackra vädret söderut*

    När jag skolade om mina tomater satte jag dem också extra djupt. De hade som vanligt blivit lite rangliga och vingliga före det första riktiga bladparet visade sig. Det är ju tur att man kan göra så med tomater.

    SvaraRadera
  7. Det är något konstigt med kommentarfunktionen just nu. Det sista stycket i mitt svar till Monica ska egentligen vara i svaret till Monkan. Kufiskt.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!