fredag 13 april 2012

Inne och ute

MINNS NI MIN groddning från häromveckan? När linserna började vi­sa små groddanlag petade jag på skoj ner en i en kruka basilika jag har i köksfönstret. Och si, här växer det:


Tänk, en knastertorr lins från en förpackning som var jag vet inte huur gammal, och ändå finns det växtkraft! Naturen är makalös.

Makalöst är det också att våren t.v. är vidrigt kall. I trädgården hän­der det inte mycket, men krokusar ploppar det åtminstone i god, vårlig ordning upp i gräsmossmattan.


Och hukande inunder min nu flera år gamla lavendelhäck lyser det här och där intensivt vitt av annan vårlig fägring:


Men lavendeln som sådan är ingen vacker syn. För några dagar sedan gick jag riktigt hårt åt den med sekatören; den första rejäla beskär­ningen någonsin. Just nu är det lite svårt att begripa att den här ra­bat­ten, lika upplyftande som en betongförort i forna Sovjet, kommer att explodera av grönska och färger inom bara några veckor:


Den där riktiga vårstädningen på gården har jag tills vidare inte satt igång med. För bara ett par dagar sedan var det rejält med minusgra­der på nätterna, så växtligheten kan gott få ha vintertäcket på sig en stund till. Vårstädningen inomhus talar vi om en annan gång – eller allra helst inte alls.

Annars har jag inte några omvälvande nyheter ett bjuda på. Det är fredag, det är den trettonde, jag är inte bortbjuden på middag eller fest den här veckan heller, kylskåpet är tomt på inspirerande ingre­dien­ser och Lilla A är på sin andra adress. Det lutar åt havregrynsgröt till middag, lite eget gitarrplink som underhållning (?) och en nylånad ljudbok som substitut för social samvaro.

Hur ser era planer ut?

6 kommentarer:

  1. Oj jag ska på en vansinnig shoppingresa runt Ölands alla plantskolor (åtminstone blir väl maken vansinnig). Nävor och gojibär står på lappen men det blir säkert en hel del till. Sen får väl jag äta havregrynsgröt några veckor framåt.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Lägga mig i sängen och tycka synd om mig själv. Jag har just fått en cortisonspruta i andra armbågen och bedövningen börjar släppa... Annacarin

    SvaraRadera
  3. Ja, växtkraft kan man aldrig överskatta, varken hos torra linser eller vissna lavendelplantor!
    Jag förundrar mig varje år över att de brungrå, fula dikesrenarna längs vägarna, plötsligt en dag är friskt gröna och fulla med tussilago och sen maskrosor, hundkex etc!
    Naturen är fantastisk!
    Ha en skön helg, jag är inte heller bortbjuden på middag...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Tack och lov för repriser. Radiorepriser alltså:) Intressant och superbra musikval; The Boss!! Tyvärr har jag inte biljett till sommarens konserter så det blir väl till att spela hemma på högsta volym och dansa i gräset:) Hänger du med?

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, denna helg är vi ensamma, vi ska ut i trädgården och greja imorgon. Vi har varit hos trädgårdsmästaren och handlat lite idag, rosmarin och murgrönor. Murgrönorna ska planteras mot grannen på det nya armeringsnätet. Jag fyndade lite, köpte 10 krukor minipåsklijor á 5 kronor styck, de ska också ner i jord imorgon.

    Vad konstigt det kändes att höra din röst i radion. Vi satt tillsammans C och jag och lyssnade på reprisen. Det var kul att lyssna på dig. Hoppas det var många som lyssnade dig, kanske du får ännu fler bloggvänner nu.
    Ha en skön och lugn kväll.
    Stora kramen
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Kerstin:
    Nu hann jag ju inte svara dig samma dag, så jag får väl bara hoppas att din botaniska shopping spree avlöpte enligt planerna :o) Gojibär har jag funderat på jag med, men läste någonstans att den inte skulle vara härdig här. Men det var kanske bara nys..?

    Annacarin:
    Ajajaj! Det där låter inte alls roligt :o( Hur i herrgårds frid har du tänkt "hålla ihop" ända fram till aktivitetsdagen i juni??

    Monica:
    Denna naturens livskraft är garanterat förklaringen till att somliga anammar trädgårdsfilosofin: If you can't beat them, join them. Ganska sunt. Det är ju trots allt vi mänskor som bestämt att vissa växter är ogräs.

    (Jag GLÖMDE faktiskt middag helt och hållet. Var så upptagen med att få upp Solveig on-line ...)

    Gunilla:
    Självklart hänger jag med på lossrockning till Bruce i det gröna!! Faktum är att jag inte en enda gång i mitt liv bevistat nån sån där "riktig" konsert. För mycket folk på en gång i min smak, det är nog förklaringen.

    När jag efteråt lyssnade på programmet själv tyckte jag att det blev väl mycket rent svammel. Men körs det utan manus blir det som det blir :o)

    Monkan:
    Vet du, jag är så glad över att båda mina utomhusväxande murgrönor klarat vintern! De ska egentligen inte vara särskilt härdiga här i växtzon "åländsk skärgård", men överlevt har de. Den rosmarinplanta jag skaffade ifjol ville aldrig ta sig. Den dödde helt enkelt före sommaren var slut, så jag gör ett nytt försök i år. Om DEN klarar sig till vintern ska jag försöka övervintra den i Glaspalatset.

    Kruknarcisserna jag grävde ner lite här och där ifjol (eller var det för två år sedan..?) börjar lite försiktigt sticka upp sina gröna spjut i bl.a. gräsmattan. De är seena, men så har det också varit kallt.

    Vad kul att ni lyssnade på programmet! Visst är det väl bra fantastiskt med den nya tekniken, att man kan sitta så långt från varandra och ändå ta del av LOKALradio? NI tyckte säkert det var konstigt att höra mig, men det är inget mot vad jag tyckte själv. Det är alltid lika plågsamt att höra sin egen röst. Men du, läspar jag verkligen så där mycket i verkligheten?! Hu! *ryser*

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!