tisdag 25 december 2012

Det var den julaftonen det

SÅ VAD GJORDE ni igår? Firade ni den fullständiga Disneyjulen med alla förväntade attribut och ett dignande julbord med allt från lutfisk till syltade grisfötter? Eller gjorde ni kanske som jag, ägnade dagen åt pyssel i godan ro?

Under året tar jag tillvara alla rester och stumpar av ljusen jag brän­ner. Sen kan jag antingen göra egna marschaller eller som igår, gjuta nya ljus. Av locket från en konservburk klipper jag en lite fästplatta för veken och slår två, små hål i den. Genom hålen trär jag bomullsgarn, som jag sedan tvinnar hårt och gnider in med stearin. Plattan fästs med en klick lim i botten på glaset, så hålls veken på plats när den smälta ljusmassan hälls i.

Några droppar eterisk olja i det smälta stearinet ger ljuset doft. Men låt då stearinet svalna en stund, så att inte hettan gör att doften för­flyktigas direkt.


Med några meter rep eller snöre kan man också roa sig. Ett par gryt­underlägg av 6 mm hamparep och av vanligt snöre en fotring till ett blockljus blev gårdagens resultat. Det är lite knepigt att knopa, men kul :o)


Någon traditionsenlig julmiddag blev det som vanligt inte. Istället tre­rät­ters på tumanhand hos väninnan S, vars döttrar, i likhet med min Lilla A, spenderade julaftonen hos sin pappa. Kräftsoppa till för­rätt, en ma­tig paj på renkött och brödost med grönsallad till varmrätt och som av­rund­ning en mugg gott kaffe till ett glas lime- och blåbärs­pan­nacotta – enkelt, utan åthävor och därmed helt perfekt!

Så det var den julaftonen det. Och guess what, det snöar. Det är bara att dra på sig vintermunderingen och ge sig ut och skotta. Igen.

3 kommentarer:

  1. Låter som en skön julafton, tycker jag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. God morgon

    Fortsatt trevlig jul på dig.....ja alla våra jula ser olika ut och din jul verkade väldigt rofull och mysig......fina ljusen blev också. Vi skulle ägnat mer tid åt att pyssla året om.

    SvaraRadera
  3. Hej Nina, önskar dig en god fortsättning.
    Du hade säkert en skön jul hos bästisen, det är bra att en riktigt vän i vissa lägen.
    Vi har haft huset fullt av folk i två dagar, så idag ska jag bara njuta. En av julklappsböckerna har jag redan börjat läsa och den är väldigt intressant.
    Kan du tänka dig, vi har 5 grader varmt ingen snö och lite sol. Hoppas det vädret håller i sig för den vanliga skånevintern är så trist med den evinnerliga dimman och fuktiga luften.
    Kram Monkan

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!