lördag 5 oktober 2013

Lysande, häxan! Lysande!

SENT IGÅR KVÄLL tog väninnan P och jag en både lång och rask pro­menad i nattmörkret. Som vanligt ventilerade vi både dies und das me­dan vi gick, eftersom man plägar att tänka väldigt effektivt när kroppen är i rörelse med armar och ben pendlande fram och tillbaka.

Hur det nu var, så kom vi av någon redan glömd anledning in på det här med ljus kontra mörker, vådan av att vända på dygnet osv. Då kom den plötsligt, tanken som tändes som en gammaldags 100-watts glödlampa i min skalle: varför förses inte alla äld­re­boen­den/lång­vårds­en­heter med dagsljusarmaturer?

Det torde ju vara allom bekant, att äldre människor i allmänhet inte slipper ut i det fria i tillräcklig omfattning, vilket i sin tur leder till att de inte på långa vägar får den mängd dagsljus som behövs för att mot­verka såväl depressioner som sömnstörningar.


Att dagsljus är livsviktigt för vår hälsa är ingen vetenskaplig nyhet och att melatoninhalten är helt avhängig av att vi har en bra balans mellan dagsljus och mörker är det inte heller. Själv tycker jag att idén med boendeintegrerad ”ljusterapi” är helt lysande – och inte kan det bli dyrt heller. I alla fall inte dyrare än att droga ner våra gamla till foglig passivitet, som det på många håll görs idag.

Vad tycker ni? Håller ni inte med om att det i alla fall kunde vara värt att pröva?

9 kommentarer:

  1. Lysande idé Nina. Personalen "hinner" inte med att gå ut med de gamla, så det hade varit hur bra som helst.
    Vi såg ett dokumentär program " Sveriges bästa äldreboende", efter det programmet vill jag inte bliva gammal och ensam. Jag var så förbannad när jag sett hur det går till, och hur våra nära och kära behandlas. Jag förstår också att tiden inte räcker till, för personalstyrkan dras in för att pengar saknas.
    Ett värdigt liv vill jag att alla skall få oavsett hur stor plånboken är. Lika för alla med andra ord.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodu, jag såg också så gott som alla delar i serien om äldreboendet - och förfasades över hur det fått vara. Men jag gladdes också åt hur små förändringar det egentligen krävdes för att förbättra livskvaliteten för de äldre och samtidigt arbetssituationen för personalen! Nu hoppas jag innerligen att programserien fungerat som en riktigt ilsken väckarklocka för vartenda landsting i hela konungariket, så att det inom en överskådlig framtid görs en helomvändning inom äldreomsorgen. Som du säger, alla har rätt till ett värdigt liv och man blir ju ingalunda ett menlöst, korkat får bara för att man åldras.

      Radera
  2. Lysande idé! Skicka in den till äldreomsorgschefen genast, innan vintermörkret hunnit göra alltför stor skada!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt briljant idé, det tycker jag själv. Fast såvitt jag vet kan den ju redan vara i praktisk användning, för mina egna erfarenheter av äldreomsorgen är ärligt talat lika med noll.

      Men strunt samma om dagsljuslampor redan är vardagsmat i sammanhanget! Får jag bara rätsida på alla mina pågående papperskrig ska jag bannemej ta itu med den här saken sedan. För en sak är då säker: var och en som lever tillräckligt länge blir till slut gammal, så på så vis skulle jag ju dessutom [förhoppningsvis] jobba i egen sak ;o)

      Radera
  3. Ljushuvud skulle man kunna kalla dig ;-) . Man kanske skulle satsa på det hemma också? Själv känns det som om man bara vill göra tvärt om..släcka och sova tills våren och solen kommer tillbaka.
    Allra vänligaste hälsningar Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodu, här ljungar snilleblixtarna så tätt att det mitt i nätterna blir ljust som på dagen, haha!

      Jag har faktiskt önskat mig en dagsljuslampa i flera år redan. Men som med så mycket annat, som innebär att man unnar sig själv något som omväxling, så har det inte blivit av. Annars håller jag helt och fullt med dig. Den som ändå fick krypa ner under täcket och vakna först när marssolen får istapparna längs hängrännorna att smälta!

      Radera
  4. En bra ide . Men det ska ju gå att planera in att dom ska få gå ut varje dag. Det är mycket som går att förändra med små medel, Det bevisade det där programmet .Sen får dom gamla alldeles för mycket mediciner som gör dom slöa. Hoppas att programmet gett kommunerna en ny tanke för äldrevården. Bara att anställa fler det finns mång arbetslösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst tycker man att det ska gå att erbjuda en så pass god livskvalitet, att man även på sin ålders höst får möjlighet att vistas utomhus en stund alla dagar. Men den krassa verkligheten är inte sådan och ska jag vara ärlig, så tror jag inte heller att den kommer att bli det inom en överskådlig framtid. Men all eloge åt det norrländska äldreboende som i alla fall försöker!

      Radera
  5. Klokt! Ja, jag är snart så gammal att jag kunde dra nytta av det...
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!