söndag 16 februari 2014

Februariblues


FEBRUARI ÄR INGEN bra månad. Inte för mig i alla fall. Varken vinter eller vår, bara grått och mörkt. Hela tiden. Det är samma visa varje år: jag tappar liksom styrfarten helt och hållet.

Igår gjorde vi ett tappert försök att pigga upp oss här i ”Rucklet”. Spe­cialpris på Ida Red -äpplen resulterade i en riktigt lyckad kaka och till den en riktig vaniljsås, kokad på spisen och inte hälld ur en tetra eller uppvisad av innehållet i en påse.

En tillfällig humörhöjning kunde noteras, men nollställdes lika snabbt av Svea rikes tredje mellouttagning. Att låten med Dr. Alban och Jessi­ca Folcker inte gick vidare till finalen i Globen, vad liknar nu det egent­ligen?!

Alltså helt allvarligt nu: är det ett påtagligt tecken på stigande ålder, att man tycker att det ska finnas rytm, melodi och trallvänlig refräng i ett Eurovisionbidrag? Och varför skriker alla sångare numera? En re­dan från början me­dio­ker låt blir inte bättre av att den framförs i 120 decibel.

6 kommentarer:

  1. Håller helt med dig.Och vars är solen?Pajen ser så mumigt god ut.Kram

    SvaraRadera
  2. Igår såg vi solen, det var euforiskt. Jag fick genast lust att kasta mig ut, ta fram spade, gräsklippare, sekatör och kaffekopp. När jag kom ut i köket för att koka kaffet strilade regnet. Idag är det grått grått grått. Björkarna står trista svartgrå och vajar i vinden. Jag bakade 36 semlor igår utefter Arlas recept med 75gr jäst. Dags att provsmaka idag. Det kanske hjälper,
    De allra vänligaste hälsningar, du är inte ensam i mörkret, och det blir ljusare har man sagt mig!

    SvaraRadera
  3. Ett tecken på ålder är kanske att sluta titta helt på Melodifestivalen. Dit har jag nått.
    Söndagskram, Monica

    SvaraRadera
  4. Jag gillade också Albans låt och fattar ingenting beträffande placeringarna. Skrik och flaxande hit och dit och varför måste alla unga pojkar numera känna efter i gylfregionen hela tiden? Den sitter nog kvar på sin plats. Du undrade om gravänder. Hihihi,en och annan har kanske gravats under årens lopp men jag gissar att namnet kommer sig av att den gärna håller till i vattengravar,dvs grävda diken, bevattningsdammar och annat.Det finns en annan teori också. Den häckar i gropar under uthus och liknande, som i gravar.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  5. Slutade se på melodifestivalen för flera år sedan. tror Brandsta Citysläckers var med då... Tycker det är sånt tjafs hela alltihop! annat var det när jag var barn! (Nu låter jag gammal jag med!) Då fick man högtidligt gå till grannen och sitta uppe sent en kväll och se på tv. Och lyckan när vi fick en egen liten svartvit tv och fick se Carola vinna med främling.. Wow!

    H. Pipi

    SvaraRadera
  6. Vi tycker hela konceptet är knasigt. Låtarna blir bara sämre och sämre. De som leder programmet iår tycker jag är urdåliga.
    Äpplekaka med vaniljsås är aldrig fel.
    Jag bakade ett sagoligt bröd häromdagen med äpple i. Det var samma sort som du använde, de är så krispiga och saftiga.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!