lördag 24 maj 2014

Ryssvärmen slår till


DET VARNAS FÖR varmt väder idag. Jahaja, man kanske borde ta se­mester ..? Ligga i solstolen under parasollet och göra platt ingenting. Bete sig som folk i allmänhet. Vara lat.

Jaja, vi får väl se hur det går med den saken. Hur det har gått med min rökning kan ni däremot beskåda här:


Laxen blev kanon och jag lärde mig f.ö. två saker denna premiär­rök­ning. Dels behövs det inte alls så mycket alspån som jag öste på och dels tar det avsevärt mycket längre tid än det heter att det ska göra. Men sältan den var ~*p.e.r.f.e.k.t*~!

Filébiten på c. 350 g hade fått ligga och dra i saltlake ungefär fyra tim­mar och sedan på ett galler och rinna av i en timme till. I kylen förstås.

Saltlakens proportioner var följande:
1 liter vatten
50 g salt
5 g socker (ger en extra touch, men kan förstås utelämnas)

Lös upp salt och socker i en uppkokt skvätt av vattenmängden och häll sedan i resten. På så vis får du snabbt en avsvalnad lag och behöver inte vänta på att en hel kokhet liter ska kallna.

På somliga cigarrettpaket kan man läsa: ”Rökare dör i förtid”. Det är det snudd på värt, för detta var himmelskt gott ;o)

2 kommentarer:

  1. Idag har vi faktiskt haft en lite svalare dag (puh...), men annars har det varit VARMT här också!
    Nu har jag kopierat ditt recept på saltlaken till laxen! Jag älskar varmrökt lax och vi har faktiskt en rök, som används alltför sällan! Tack för tipset!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. En del gillar säkert ryssvärme men själv skule jag föredra en regnskur nu innan alla slokar i rabatterna. Vet du , att vi har också en rök (i form av en väderkvarn) som vi aldrig har använt. Förra ägaren fiskade flundror och rökte dem. Kanske är dags för ett försök!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!