tisdag 10 juni 2014

Torget, Mariehamn
kl. 18:12 den 9.6 (Ålands självstyrelsedag)

SJÄLVSTYRELSEDAGEN PÅ ÅLAND är för vissa en betald ledig dag, för andra inte; en märklig ojämlikhet i ett samhälle som gärna vill brös­ta upp sig inför omvärlden och göra anspråk på att vara rättvist, to­le­rant, välkomnande med mera, med mera.

På Mariehamns återvinningscentral firas i alla fall dagen, för där var det stängt igår, när jag skulle göra min plikt i vårt rättvisa, toleranta, välkomnande och miljömedvetna samhälle och lämna in diverse sop­sor­terat. Det vara bara att vända och åka vidare.

På Mariehamns stadsbiliotek firas dagen också, för även där var det stängt, när Lilla A och jag skulle utnyttja vår skattefinansierade möj­lig­het att låna böcker. Det var bara att vända och åka vidare.

Även på torget i Mariehamn firades det, fast inte i någon över­väl­di­gande utsträckning. Lite fiolgnid, lite politiskt skitprat och kanske en gratis tårtbit. Ja, jag säger kanske, för längden på kön gjorde att vi inte gick närmare än så här. Låt oss därför anta att det var tårta, som det brukar.


Nej, någon patriotisk yra i stil med norrmännens Syttende mai eller jän­karnas 4th of July lär vi aldrig få till här på öarna. Utifrån sett kan Åland te sig som ett litet paradis på jorden, en solglitterbeströdd glansbild i klara färger. Men skrapar man på ytan ser det precis likadant ut här som överallt i världen.

Här finns maktmissbruk och svågerpolitik.
Här finns missbruksproblem och social misär.
Här finns skattebrott och brott mot kollektivavtal.
Här finns främlingsfientlighet och trångsynthet.
Här finns misshandel och våldtäkter.
Här finns ...

kort sagt ett litet samhälle mitt i Östersjön som, om man gluttar bakom kulisserna, är förvillande likt alla andra i närregionen. Här råder samma Jantelag som överallt och Allt ditt är mitt och allt mitt ska du ge fan i!

Visst, jag är ålänning (om än icke i generation efter generation bakåt i leden) och det är jag oftast nöjd med. Men för den skull tror jag mig in­te om att vara förmer än andra.

2 kommentarer:

  1. Hejsan

    Allt ok där i sommarvädret? Det verkar vara en stor sammankomst det där "firandet" på torget. är det något årligt återkommande som funnits länge?

    SvaraRadera
  2. Tackar som frågar, en kan int' klaga :o) Själv då?

    Firandet på torget föranleddes av Ålands självstyrelsedag, som firas med anledning av att Åland, såsom varande en självstyrd del av republiken Finland, har egen "regering", "riksdag" och i viss mån egen lag, den s.k. självstyrelselagen.

    I år var det 92:a gången detta firades (om jag minns rätt).

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!