lördag 27 februari 2010

RECEPT > Fruktsallad med kanel och anis


Ibland får vi ett panikartat vitaminbehov, A och jag. Då brukar vi göra en rejäääl fruktsallad, vilket hände inför detta veckoslut. Men den här gången ville jag inte ha i några konserver alls, så istället kokade jag en egen sockerlag, hällde den het över frukterna och lät hela här­lig­heten stå och kallna i vindstrappan ett par timmar.


De här frukterna använde jag:

1 banan
c. 250 g kärnfria, gröna vindruvor
1 hel färsk ananas
½ honungsmelon
250 g egenodlade, djupfrysta jordgubbar

Lagen gjorde jag så här:

4 dl vatten
3 dl socker
1 kanelstång
½ tsk hela anisfrön
1 msk citronsaftkoncentrat

Lagen kokade jag upp och sedan fick den stå och sjuda under lock i ungefär tio minuter medan jag skar ner frukten i småbitar.

Kanelen, anisen och citronsaftskvätten ger en extra kick åt den an­nars rätt sötsliskiga lagen och citronen gör även att bananen inte mörknar.

En sådan här fruktsalladsbomb är smaskig precis som den är, men extra smarrigt blir det förstås med en klick vispgrädde på toppen. Här i ”Rucklet” snålar vi nämligen inte med gräddfibrerna ;o)

2 kommentarer:

  1. Det ser smarrigt ut, kan behövas lite extra vitaminer nu.
    Vi lever endast en gång, det ska va gott att leva, lite grädde gör varken från eller till.

    SvaraRadera
  2. Du tar orden ur min mun (i vilken jag nyss skyfflat in ännu ett lass hälsosam tutti frutti).

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!