söndag 13 juni 2010

Virka, virka, virka ... mormorsränder

REGN OCH RUSK på tredje dagen. All planerad utomhusverksamhet har torkat in (ha-ha!) Men aldrig något ont som inte har något gott med sig! Nu har jag haft tid att börja på mitt hook along-projekt, att virka mormorsränder.

Det är härliga Lucy med brittiska bloggen Attic24 som återigen satt igång mig och en massa andra virkglada runtom klotet. Lucy virkar själv på en filt, men eftersom jag inte på långa vägar är färdig med den jag håller på med av hexagoner får det för min del räcka med ett par 50x50-centimeter stora kuddöverdrag.

Garnet är mitt vanliga Catania och som vanligt kör jag ad lib. Rän­der­na har fått komma i den ordning de kommer. Här är jag drygt halv­vägs på det första överdraget (baksidorna kommer att bli av bomulls- eller linnetyg). Kuddens högra sida kommer att bli en spegelbild av den vänstra.


Min kretongmönstrade lilla soffa har avgjort färgvalet. Tanken är att kuddarna ska ligga i vardera av mina två, enfärgade fåtöljer.


Om du blir sugen på att själv testa mormorsrandig virkning kan du antingen besöka Lucys blogg, där den väldigt lätta beskrivningen finns på engelska, eller klicka HÄR för den svenska över­sätt­ningen här i min blogg :o)

(Jodå, jag är på en andhämtningspaus från bloggen, men detta ville jag få upp inför kommande semestrar och dagar med dåligt väder. Dessutom är det så kuuul att virka mormorsränder – och så går det fort också – så jag kunde bara inte låta bli att skynda mig med att få ihop ett mönsterinlägg.)

1 kommentar:

  1. Jättefina kuddöverdrag du gör! Så duktig du är!
    Här är också dåligt väder, kallt och blåsigt men det regnar inte, så nu ska jag strax gå ut och klippa gräset.
    Ha en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!