söndag 18 juli 2010

En titt på smått och gott

DET KRYLLAR AV liv vid ”Rucklet” och det surrar, svirrar och fladdrar överallt. Somt är vackert, somt inte fullt så vilsamt för ögat, men all­ihop är de en del av det stora kretsloppet. Ni som är duktiga får gär­na hjälpa mig med artbestämningarna!

Bilderna är tagna i ”Rucklets” träd­gård med min Fuji FinePix F30.

Kille med randiga kläder i min jasmin.
BLOMFLUGA (förmodligen Syrphus ribesii)
9 juli 2010


Kolla kanten runt skölden!
RÖDBENT STINKFLY/BÄRFIS (Pentatoma rufipes)
18 juli 2010


Elak rödmyra bland pionerna.
30 juni 2010


Anorektisk stackare.
PARASITSTEKEL (familjen Ichneumonidae)
13 juli 2010


Bevingat kräk i orange skyddsdräkt.
14 juli 2010


Skönt grönskimrande besök på terrassen.
GULDBAGGE (Cetonia aurata)
18 juli 2010


Stort bombflyg i skymningen, som kan få en vingbredd på 67-91 mm!
TALLSVÄRMARE (Hyloicus pinastri)
15 juli 2010


Säkert sommartecken: tvestjärtar i postlådan.
(familjen Dermaptera)
9 juli 2010


Du kan se bilderna i större format om du klickar på dem.

10 kommentarer:

  1. Hmmm...nu ska vi se....

    På bild nummer 1, svarar jag:
    BLOMSTERFLUGA....

    På bild nummer 2, svarar jag: SVENSK BÄRFIS (Jo, han e gul och blå på kanterna! Det ser man om man klickar på bilden!)

    På bild nummer 3, svarar jag
    PISSNÖDIG MYRA....

    På bild nummer 4, svarar jag:
    UTSVULTET FLUGKRÄK MED LÅNG-GADD i "BAK-KÄRRAN"...(;

    På bild nummer 5, svarar jag:
    KAROTINFÖRGIFTAT FLUG-KRÄK...);

    På bild nummer 6, svarar jag:
    NY-POOPAD SNYGG-BAGGE MED HÅR I ARMHÅLAN

    Och slutligen på bild nummer 7, svarar jag:
    GIGANTUS BLOMMUS FLUGUS

    Att det var en förvandlad brevbärare på sista bilden såg vi alla!
    Det BLIR nämligen så, när man inte kommer med posten i tid!!!
    (Gäller för övrigt också tidningsbud om morgonen...)

    Snygg bil du har nu förresten!

    (Jag erkänner här och nu att jag tycker det är liiite kul att tvätta bilen för hand....ibland!)

    Kram på´re och Tack för dina goa rader inne hos mej!
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Många små kryp du har, den första var tjusig.När jag började vara i den här stugan ,fanns här ,det vi kallar hästmyror.Det var så mycket av dom att man börja nästan få fobi.Det tog mig tre år att få bort dom.Det fanns rutten ved å skräp som de husera i.De fanns överallt både ute å inne.

    SvaraRadera
  3. vilka snygga småkryp du hittat. Vad de heter?? Nä, vet inte, jag pysslar mest med något större flygfän. :):)

    SvaraRadera
  4. Ngn artare har jag aldrig varit utan tar hjälp av expertis när jag behöver, precis som du!
    ;-)...måste säga att macrobilderna är jäkligt fina...den där Fujin tar ju bra bilder!

    Steffe

    SvaraRadera
  5. Hej N, Precis som Peacerosen sa, det är en blomfluga (SYRPHUS) lever på bladlöss, så de ska man vara rädd om.
    Nr 2 Stinkfly (EURYDEMA ORNATA)
    bärfis, lever som växtsugare på korsblommiga växter
    Jag skall försöka luska ut resten.På den stora B52an kan jag tyvärr inte se hur vingarna ser ut.
    Jag skall lägga in lite bilder som är tagna idag, det tar en evinnerlig tid, så det är bäst att börja nu.
    Jag återkommer.

    SvaraRadera
  6. Ja, att den första är en blomsterfluga kan jag också se.
    Sen vet jag inte. Men du har ju fått ordentligt besked från "Peacerosen"...
    Jättefina bilder, i alla fall!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Hej N den gröna baggen är en guldbagge (Cetonia Aurata), den vanligaste av våra tre arter.

    SvaraRadera
  8. Hej igen, bild nr fyra ser ut att vara en stekel (Rhyssa persuasoria)
    De lägger ägg i bland annat hornstekels larver med sitt äggledningsrör som är 4-6 cm Hoppas det här stämmer, du kan ju kolla själv nu när du fått latinska namnen.

    SvaraRadera
  9. Vackra som broscher en del av krypen. Just nu invaderas hela vår by av någon sorts flugor. Jag vet inte vilket som är värst: Att vakna av fem surrande flugor eller att vakna av att gubben slår vilt omkring sig med flugsmällan. Upplevde båda delarna i natt.
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. Allihopa:
    Tack för hjälp på traven! Det visar sig svårare än jag trodde att hitta namn på alla dessa små rackare. Risken finns att jag på vissa får hålla mig till Peacerosen/Jennys namnförslag ;o)

    Milda moses, så mycket småkryp det finns där ute ... Och precis när man tror att man hittat rätt upptäcker man att, nähä, där fanns det en liten prick som inte finns på min bild - eller något i den stilen.

    Jag jagar vidare! Både på Google och med kameran :o)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!