lördag 24 juli 2010

Middag i maritim miljö

TRO DET OM ni vill, men det händer att till och med jag drabbas av akut matlagningsleda. Om detta sammanfaller med sommar och att goda vänner undrar om man inte ska hänga med och ta ett plåtbröd på Pub Niska kan det faktiskt hända att jag hakar på. Precis så gick det härom dagen.


Pub Niska är Mariehamns mest strandnära restaurang, där den ligger vid och på bryggan i stadens västra hamn, i direkt anslutning till Se­gel­paviljongen, restaurangen vid ÅSS’ gästhamn, och med mu­sei­far­ty­get den fyrmastade stålbarken Pommern som närmaste granne.


Pub Niska serverar ingenting annat i matväg än plåtbröd, vilket är vad restauratören och stjärnkocken Michael ”Micke” Björklund kallar sina pizzor – och hans fyllningar är inget man normalt förknippar med pizza. Här är det bland annat getost, parmaskinka, kallrökt lax, kyck­ling, ruccola, rödlök, kapris och aïoli som gäller.


Åtta euro får man hosta upp för ett plåtbröd och det ingår varken salladsbuffé, bröd eller kaffe på maten. Mitt val föll på kallrökt lax, och ska jag kritisera någonting är det i så fall att laxen inte hade varit med i ugnen, vilket gjorde att plåtbrödet kallnade väldigt fort.

Sen var det faktiskt lite onödigt mycket aïoli också, eftersom det blev rätt flottigt i kombination med den feta laxen. Plåtbröden är dess­utom rätt små till formatet om man jämför med ”riktiga” pizzor och det är tveksamt om en fullvuxen karl blir riktigt mätt. Men gott är det, det är då säkert!


En kall mellanöl passar bra till och N lät sig väl smaka. Jag, som var chaufför, fick dock vackert lov att hålla mig till vatten.


Ställets inredning är väldigt speciell och det finns humoristiska de­tal­jer lite varstans. Jag fick hjärtligt roligt till exempel åt texterna vid restaurangens förvaringsställ för askkoppar, de rostbruna plåt­sa­ker­na på väggen :oD


Fast lilla A tyckte tydligen inte det var något att dra på munnen åt? Eller så var det bara dö’trist att lyssna på vuxna som babblar och babblar och babblar ... Lååångt borta var hon i alla fall.

Det här var förresten också lite humoristiskt:


”Ingen rädder för höken här!”


Kvällen avrundade vi med kaffe hemma hos Y och jag bara måste få visa den otroooliga ros som klänger sig uppför brandstegen på hen­nes hus. Varför ser inte mina rosor ut så här..?


PS. Sen kan jag meddela att idag har vi äntligen fått regn! Och det är på riktigt, för jag blev blöt när jag älgade iväg för att rädda solstolsdynorna undan vätan. Ett lugnt och stilla sommarregn och inget skyfall, som alla befarat. Snart är det med andra ord dags att baxa fram gräsklipparen igen ...

12 kommentarer:

  1. Aha, vi har gemensamma vänner! Men du träffar dem garanterat oftare än jag, så hälsa dem gärna från mig! N och S, alltså.

    SvaraRadera
  2. Japp, det har vi! Vi har nog varit samtidigt på fest hemma hos dem också, ett par gånger i alla fall. De bor faktiskt bara en knapp kilometer ifrån mig och "Rucklet", så det bidrar förstås till ett mer frekvent umgänge.

    SvaraRadera
  3. Oj, då måste du ha varit skickligt maskerad! Underground-festen för några år sedan ? Jag och syrran var svartrötter. Vad var du utklädd till?

    SvaraRadera
  4. Så mysigt Ni såg ut att ha haft det där på bryggan.
    Och en och annan gång måste man ju kosta på sej lite lyx, och slippa laga mat!
    (Säjer en som har total avsaknad av matlagningsbestyr nu för tiden!)

    Ja, det var minsann ingen dålig ros!!
    Mycket hästskit under den ser det ut som!?!?
    Haha....

    Kram!
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Plåtbröd, vilket underbart namn på pizza! Och det låter ju som det var smaskiga plåtbröd!
    Sen blir jag ju avundsjuk! Ni har fått regn. Det har vi fortfarande inte här i den sydvästligaste delen av Sverige! Inget regn på över en månad men litet svalare idag i alla fall!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  6. Isabella:
    Njä, just det kalaset var jag inte på, men kan det ha varit en halloweentillställning för några år sedan..? Eller equinoxkalaset? Minnet sviker en gammal tant ;o) Fast på 50-årspartajet var ni väl om jag inte missminner mig helt?

    Stickmamman:
    Jodu, den är svår att slå, den "buketten"!

    Jenny:
    Jovars, en eller två gånger per sommar brukar vi slå oss lösa och äta "på stan", lilla A och jag, men så särdeles mycket mer "semesterbeteende" än så blir det sällan.

    Enligt rosens ägarinna får den ingen som helst skötsel, varken vattning, gödsling eller tuktning. Kan du begripa?! Månntro det är det som felas här vid "Rucklet" - för god omvårdnad? *ha-ha!*

    Monica:
    Visst är det ett fyndigt namn! Och stor succé har det varit ända sedan restaurangen öppnade för, låt se ... ett par år sedan, tror jag det är. Micke är en superduktig kökskille, som blivit Årets Kock både i Finland och Sverige!

    Här har det inte kommit något regn på långt mer än en månad, så det är sannerligen dags. Tacksamt nog har det fortsatt ända sedan eftermiddagen och verkar så göra även över natten. Härligt! Tänk, så fräscht det kommer att bli efteråt :o)

    SvaraRadera
  7. Ni ser ut att ha haft en härlig dag :) Plåtbröd ... mmmm... det namnet gillar jag, låter mycket nyttigare :)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Härligt att slippa matlagning ibland och oftast får man lite inspiration till egna framtida stordåd i köket när man äter ute. Fast här på Öland läser vi tyvärr mest varje dag i tidningen om hälsovårdsnämndens ingripanden på alla möjliga tillfälliga sommarmatställen och väljer med omsorg de få gånger vi äter på restaurang.
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Annika:
    Jo, jag gillar det svenska namnet bättre jag också :o) Så kallar vi våra pizzor här hemma hädanefter - pizzor som dessutom faktiskt är plåtbröd i ordets rätta bemärkelse, eftersom de är stora, fyrkantiga och lagas på ugnsplåt.

    Kerstin:
    Ja, usch, det är inte skoj med sådana där säsongställen som bara ser till vinsten och inte till hygienen. Då är Pub Niska ett ställe att lita på; Michael Björklund har helt enkelt inte råd att dra på sig badwill.

    Tunna skivor kallrökt lax på plåtbröd är fantastiskt gott! Men jag smetar ut creme fraiche på degen istället för tomatsås och så får laxen gå med i ugnen den med. Det blir faktiskt snäppet godare än Mickes variant, om jag får säga det själv ;o)

    SvaraRadera
  10. Det serveras samma plåtbröd i vårt eget Pub Niska i Dalsbruk och jag har varit dit en gång. Det räckte. Taskig "pizza" för dyra pengar. (Tror jag också åt den med laxen) Vet inte om kocken hade en dålig dag eller så föll det mej bara inte i smaken!

    SvaraRadera
  11. Just det, ja! Det hade jag glömt bort, att Micke B. skulle franchisa idén. Jag håller med dig om att priset är högt - åtminstone om man ställer det i relation till vad man inte får till och hur stor den är. Laxvarianten skulle definitivt vinna på att laxskivorna läggs på före plåtbrödet gräddas.

    Jag smakade också på en bit av A:s val, den med kyckling, och bortsett från en överdrivet stor mängd aïoli var den helt okej. Inte suverän på något vis, men helt godkänd.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!