tisdag 24 augusti 2010

Ett fall för ARN och Sverker O?

KÖP ALDRIG EN HP-dator. Men om ni nu med allt våld måste ha just en sådan, så köp den i varje fall inte on-line. I svenska HP-shoppen lovas det runt men hålles tunt, det är min erfarenhet.

Lilla A:s hett efterlängtade laptopköp blev för cirka en månad sedan äntligen av. Efter en massa jämförande hit och dit – och med en Dell som första val – blev det till slut ändå en HP Pavilion dm3-1123eo, eftersom det råkade vara ett bra erbjudande på den modellen.

Vi bor i Finland, där HP av någon orsak inte har en on-line­affär, varför köpet gjordes hos HP i Sverige för leverans till lilla A:s systers adress i Stockholm. Jag ska bespara er allt strul i samband med leveransen, men kan väl säga så pass mycket att det inte gick riktigt på räls. Men det riktiga strulet började först efter att datorn kommit.

I produktdemon på nätet för HP:s datorer i 1000-serien, dit 1123 allt­så hör, framgår det med all tydlighet att en extern DVD-enhet ingår i köpet (se skärmdumpen nedan), så varför fanns inte någon sådan med i paketet? Hm ... *irritationsrynka mellan ögonen här*


(Klicka för större bild.)


På HP:s faktura/betalningsbekräftelse uppges en mejladress man kan använda om man behöver kontakta HP Store Sweden. Gott och väl, jag mejlade omedelbart för att få besked. Anledningen till att jag inte ringde kundtjänst är att jag a) vill ha svart på vitt vad jag res­pek­ti­ve motparten ”säger” och b) det är dyrt att ringa från Åland till Sve­rige, speciellt om man får sitta i telefonkö och lyssna på skitmusik i en halv evighet.

En dag gick utan svar, så jag mejlade en andra gång. Fort­sätt­nings­vis inget svar, så efter ytterligare en dag drog jag iväg ett tredje mejl, nu med ett kanske lite mindre artigt tonfall än tidigare.

När fem dagar gått började jag bli riktigt härsken och mejlade ännu en fjärde gång, men ett svar uteblev fortfarande.

Sjätte dagen kom och min sinnesstämning uppgraderades från ”härs­ken” till ”förbannad”, eftersom det fortfarande inte hördes något från HP. Varför överhuvudtaget uppge en mejladress som kontaktsätt om man som kund inte ens bevärdigas med ett mottagningskvitto..?!

Dag sju kom och med den äntligen ett svarsmejl. Enligt detta följer den externa DVD-enheten endast med vissa av laptopparna i 1000-serien och inte med 1123:an, vilket jag anmodas se med egna ögon om jag läser det datablad som hör till datorn i fråga.

Jamen, va’ faaan! I det här skedet var jag inte bara förbannad, jag var BLIXTförbannad, och svarade som följer:
Hej,

Om det är så att den externa DVD-enheten inte följer med SAMT­LIGA datorer i 1000-serien borde detta i så fall framgå tydligt i on-line produktdemon för samma serie. Det gör det inte. Det enda som framkommer är att den optiska enheten är INKLUDERAD, inte en rad om att detta gäller endast för datorer av modell XXXX eller YYYY.

Om man, som jag, inför köp av en ny dator i första hand tittar på HP:s egen demo och där får information om vad som ingår i köpet, då lusläser man definitivt inte några skilda datablad ef­ter det. Man har ju redan fått information om vilken sorts ”gris” som finns ”i säcken”.

Rubriken på demon är f.ö. ”HP Pavilion dm3-1000 En­ter­tain­ment Notebook PC series”, vilket torde betyda SAMTLIGA da­to­rer i serien, även 1123eo. Bland detaljerna uppges ”Ex­ter­nal Optical DVD Drive” samt om denna: ”Pack lighter without an optical drive to slow you down. Or bring the included external drive with you to watch or burn DVDs.” Ordet är ”included”, dvs medföljande.

Om man trots allt efter att ha tittat på demon läser databladet du refererar till och informationen där avviker från den man strax innan fått, ja, då är röran sannerligen total. Vilket är rätt och vad ska man i så fall tro på?

Såvitt jag kan bedöma gränsar det här till vilseledande mark­nads­fö­ring och jag är verkligen inte belåten med det hela. Frågan är om inte detta är ett fall för ARN?


Detta var den 19 augusti. Tror ni att jag fått något svar? Rätt gissat, det har jag inte. Mina slutsatser måste därmed bli att HP inte gitter bry sig om ”småkunder” som undertecknad och att de anser sig vara stora nog för att inte behöva måna om sitt rykte.

Men en sak är i alla fall bombsäker: i mitt hus kommer det aldrig – säger ALDRIG – mer in en HP-dator. Detta var den första och tveklöst den sista.

Anmärkning: ARN är en förkortning för Allmänna reklamationsnämnden.

7 kommentarer:

  1. Jaa... det är vad jag alltid har sagt, man ska gynna di lokala handlarna... om inte annat så för att kunna konfrontera dem s.a.s. "öga mot öga". direkt. /Nicke

    SvaraRadera
  2. Dom borde direkt skicka dig det som fattas.För det är ju en bagatell för dom.Jag har en hp-nånting.Hoppas att det löser sig.

    SvaraRadera
  3. Aldig funderat på en Mac?

    SvaraRadera
  4. Nicke:
    Mmm, det skulle i så fall vara den enda anledningen, med tanke på prisskillnaderna och att man om något händer med burken ändå får finna sig i att den blir bortskickad från ön i flera veckor.

    Stickmamman:
    Precis! Och poängen är ju att de i sin egen marknadsföring utlovar att något ska följa med. Dessutom begriper jag inte hur man kan marknadsföra något som en "underhållningsdator" om den saknar den väsentliga enheten som krävs för att man ska kunna spela musik eller se på filmer. Det faller liksom på eget grepp, inte sant?

    Anonym:
    Näpp, aldrig. Inte ens nu ;o)

    SvaraRadera
  5. Man blir GALEN på sådant där!Och som du säger, handlar man på ön får man ändå finna sig i att grejer skickas på reparation och är borta i flera månader. En liten grej på min tubkikare lämnade jag in den 11 juni och den är fortfarande "under behandling".
    Kerstin

    SvaraRadera
  6. SJUKT!
    Tack för att Du uppmärksammar fler på denna typen av "butiker som totalt ignorerar sina små-kunder".

    Inte är dom rädda om sitt rykte inte!

    ÄR det utlovat i annons att en tilläggsvara ska ingå, så SKA den ingå!
    Stå på Dig!
    Annars gör någon annan det!

    Kramar
    Jenny

    SvaraRadera
  7. Kerstin:
    Ack ja, trött blir man. Sååå trött. F.ö. är det så, åminstone här på min ö, att om du tänker köpa en ny dator så har affären ändå inte mer än ett fåtal inne att visa upp så att säga i levande livet. Om ingen av dessa faller dig på läppen är du ändå tvungen att shoppa genom att titta på nätet. För mig är det då same, same om jag köper hemma eller on-line, och priset är det som får avgöra.

    Jenny:
    Det jag retar mig på mest är att man säger si på ett ställe och så på ett annat - och så förstås att ungen är utan möjlighet att använda datorn till det den var tänkt för. "Underhållningsdator", jo pyttsan! F.n. duger den bättre till att t.ex. sätta under benet på ett bord som står ostadigt. Det är inget som jag betraktar som särskilt underhållande :o(

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!