onsdag 24 november 2010
SAS = Seriöst Ansvarslöst Skitbolag
BOKA FÖR GUDS skulle inte ett s.k. semesterpaket via www.sas.se! SAS tar inget som helst ansvar för resan om något händer, trots att biljetten är utfärdad av dem och det är de som roffat åt sig betalningen.
Hela morgonen har vi ägnat oss åt att ordna vår hemresa från Madeira, som ställdes på ända av den 24 timmar långa generalstrejken i Portugal. Eller rättare sagt, så fort vi fick information om strejken började vi redan igår kväll med att ringa WWTE, som är SAS samarbetspartner för paketbokningen.
Då fick vi beskedet att ringa igen genast kl. 08:00 svensk tid, vilket vi också gjorde, men där stötte det på patrull. WWTE vägrade ta något som helst ansvar utan hänvisade oss till TAP Portugal, som sköter flygtrafiken på den första sträckan, Funchal-Lissabon.
Nåja, ett antal misslyckade telefonsamtal senare lyckas vi äntligen nå en människa vid TAPs Call Center. Denna bokar beredvilligt om dagens inställda 07:30-avgång till 05:40 imorgon, men därefter kom nästa stopp. Följande sträckor, Lissabon-Düsseldorf respektive Düsseldorf-Stockholm, är enligt TAP-tjänstemannen SAS ansvarsområde och ingenting hon kan göra något åt.
*suck!*
Ny frenetisk letning på nätet efter telefonnummer till SAS. Lååångt (och därmed DYRT) samtal med en extremt otjänstvillig typ, som frisvär SAS från allt som helst ansvar. Istället hävdar denne Stefan att det är en för både mig och väninnan okänd resebyrå, Expedia, som är ansvarig för hela paketet.
*tänka-tänka-tänka*
Hm. Eftersom den inställda flygsträckan Lissabon-Düsseldorf enligt originalbokningen skulle ha skötts av Lufthansa kläcker vi den utmärkta idén att ringa dem istället. Mera informationssökning via nätet (tack gode gud att jag släpade med mig laptoppen på resan ...) och vi hittar ett servicenummer i Stockholm, för det är ju lättare att gaffla om sådana här saker på sitt modersmål.
Märkligt nog talar människan i andra ändan inte svenska, men väl en helt godkänd engelska. Jag förklarar vårt problem, tillhandahåller diverse bokningskoder och biljettnummer och ser man på, inom några minuter har vi nya flighter bokade till morgondagen. Ordningssamma tyskar är klippor att luta sig mot! Däremot är killen oerhört upprörd över att SAS, som sålt paketresan, inte hjälpt oss reda upp i röran. Fast inte hälften så upprörd som jag, det kan ni skriva upp.
Nu håller vi således tummarna för att vi faktiskt ska slippa hem imorgon. 80 euro för en natt till på hotellet, 126 euro (!) för X antal telefonsamtal för att SAS inte sköter sitt och en ännu inte bokad och betald hotellövernattning i Stockholm är inte direkt det jag drömde om att avsluta den här semestern med :o/ Fast just nu vill jag bara hem. Och med SAS flyger jag aldrig mera. Någonsin. Ever.
Ich liebe Sie, Lufthansa! (... eller vad det nu heter på tyska)
Hela morgonen har vi ägnat oss åt att ordna vår hemresa från Madeira, som ställdes på ända av den 24 timmar långa generalstrejken i Portugal. Eller rättare sagt, så fort vi fick information om strejken började vi redan igår kväll med att ringa WWTE, som är SAS samarbetspartner för paketbokningen.
Då fick vi beskedet att ringa igen genast kl. 08:00 svensk tid, vilket vi också gjorde, men där stötte det på patrull. WWTE vägrade ta något som helst ansvar utan hänvisade oss till TAP Portugal, som sköter flygtrafiken på den första sträckan, Funchal-Lissabon.
Nåja, ett antal misslyckade telefonsamtal senare lyckas vi äntligen nå en människa vid TAPs Call Center. Denna bokar beredvilligt om dagens inställda 07:30-avgång till 05:40 imorgon, men därefter kom nästa stopp. Följande sträckor, Lissabon-Düsseldorf respektive Düsseldorf-Stockholm, är enligt TAP-tjänstemannen SAS ansvarsområde och ingenting hon kan göra något åt.
*suck!*
Ny frenetisk letning på nätet efter telefonnummer till SAS. Lååångt (och därmed DYRT) samtal med en extremt otjänstvillig typ, som frisvär SAS från allt som helst ansvar. Istället hävdar denne Stefan att det är en för både mig och väninnan okänd resebyrå, Expedia, som är ansvarig för hela paketet.
*tänka-tänka-tänka*
Hm. Eftersom den inställda flygsträckan Lissabon-Düsseldorf enligt originalbokningen skulle ha skötts av Lufthansa kläcker vi den utmärkta idén att ringa dem istället. Mera informationssökning via nätet (tack gode gud att jag släpade med mig laptoppen på resan ...) och vi hittar ett servicenummer i Stockholm, för det är ju lättare att gaffla om sådana här saker på sitt modersmål.
Märkligt nog talar människan i andra ändan inte svenska, men väl en helt godkänd engelska. Jag förklarar vårt problem, tillhandahåller diverse bokningskoder och biljettnummer och ser man på, inom några minuter har vi nya flighter bokade till morgondagen. Ordningssamma tyskar är klippor att luta sig mot! Däremot är killen oerhört upprörd över att SAS, som sålt paketresan, inte hjälpt oss reda upp i röran. Fast inte hälften så upprörd som jag, det kan ni skriva upp.
Nu håller vi således tummarna för att vi faktiskt ska slippa hem imorgon. 80 euro för en natt till på hotellet, 126 euro (!) för X antal telefonsamtal för att SAS inte sköter sitt och en ännu inte bokad och betald hotellövernattning i Stockholm är inte direkt det jag drömde om att avsluta den här semestern med :o/ Fast just nu vill jag bara hem. Och med SAS flyger jag aldrig mera. Någonsin. Ever.
Ich liebe Sie, Lufthansa! (... eller vad det nu heter på tyska)
Sparat i följande arkivlådor:
Jämmer och elände,
Min resa till Madeira
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det där är sådant som man kan få ut på hemförsäkringen i Sverige. Hur det funkar på Åland vet jag inte. Kolla! Också tacktack!! Annacarin
SvaraRaderaSkulle tro att det är sammalunda i Finland. Har redan mejlat mitt försäkringsbolag men ännu inte fått något svar.
SvaraRaderaAj,aj vilket jä.. skit när man bara vill HEM!! Lycka till fortsättningsvis.
SvaraRaderaLena
Tråkigt att SAS var så motsträviga. Hade själv strul med en resa just med SAS när min avgång ställdes in. Jag gick in på deras Facebook-sida och skrev till dem (http://www.facebook.com/#!/SAS). Jag fick genom dem kontakt till Customer relations och fick därefter kompensation för min försening.
SvaraRaderaTycker själv att SAS sköter sig snyggt och jag tycker det är värt att du återkommer till dem gällande just ditt problem. Har svårt att se att de skulle nonchalera Er en andra gång.
Lena:
SvaraRaderaÅjo, hem kommer vi alltid. Kanske dock inte fullt så harmoniska och utvilade som vi hade tänkt oss :o/
Krokben:
Nej, det här agerandet stämmer inte överens med min förutvarande bild av SAS som ett väldigt seriöst flygbolag. Vi ska definitivt ta tag i saken när vi väl är på hemmaplan igen, för den här hanteringen är en sån lågvattennotering att någon ska få bära hundhuvudet för det hela. Men, som sagt, en STOR eloge till Lufthansa som skött sig föredömligt!
Låter som du börjar komma i form efter en avkopplande vecka...;-)
SvaraRaderaJapp, nu börjar jag bli på bettet efter TVÅ avkopplande veckor ;o) Huka er gubbar, kärringen har laddat om!
SvaraRaderaVid flyg till och från Madeira brukar det vara vindarna som ställer till det. Ibland kan man få tillbringa dagar på den lilla sandön bredvid eller rent av hamna någon annanstans i Europa. Vilken jäkla otur du är förföljd av under den här hösten!
SvaraRaderaStå ut!
Kerstin
Hoppas att ni kommer er hemmåt nu snart å att ni kommer er ner på Arlanda.Å att det inte stormar på havet.
SvaraRaderaNi får vila upp er efter perssen när ni kommer hem.
Jag har åkt några gånger med SAS och åker aldrig mera med SAS. Sist när jag åkte så fick man kall mat ombord och det var kokt potatis och grisfilé kall och jag frågade om det finns varm mat och jag blev snopen för att det där var dålig stil. Det är ingen som äter sånt hemma och det var 3 timmars flygresa och jag åt bara salladen och efterrätten. Jag åker aldrig mera med SAS nu åker jag med ett annat flygbolag istället. Så dem förstörde min hemresa med dålig mat. Jag blir så jävla arg på SAS. JÄVLA SKITBOLAG.
SvaraRadera