lördag 27 november 2010

Trevliga överraskningar

EFTERSOM JAG FLYDDE fältet i god tid före min födelsedag och höll mig borta nästan två veckor efter den hade jag inte räknat med nå­gon form av uppvaktning när jag kom hem från Madeira.

Glädjen blev därför mångdubbel när jag igår möttes av en vacker bu­kett långskaftade rosa rosor från min gamla moster och gamle mor­bror i Åbo. De hade levererats hela fyra dagar före min hemkomst och hängt utomhus på dörren i flera minusgrader i ett par dagar före vä­nin­nan som åtagit sig krukväxtpassningen räddade dem från för­frys­ningsdöden.

Otroligt nog lever de i allra högsta grad och har hälsan, och fick under gårdagen sällskap av ännu fler av samma sort; en bukett från min ena kusin och hennes familj. Tyvärr är ljusförhållandena inomhus en mörk kväll i slutet av november inte de allra bästa för ett lyckat foto­gra­fiskt resultat, men så här ser de ut:


Det känns oerhört lyxigt med rosor av den här sorten mitt i vintern. Ett varmt tack till er, kära släktingar! Lämpimäiset kiitokset teille, rakk­aat sukulaiset!

Ännu mer paff blev jag utåt eftermiddagen idag, när jag fortfarande tontade omkring i morgonrock och raggsockor och det plötsligt ringde på dörren. Där stod ett par av mina närmaste grannar och önskade mig ett försenat grattis på födelsedagen med en enorm, helt ljuvlig, purpurröd cyklamen! Detta hade jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat drömma om, så ett varmt tack även till er!


I den inte oävna högen med post som samlats under drygt fjorton da­gar fanns det däremot inte mycket att gråta av lycka över, efter­som jag har svårt för att räkna t.ex. fakturan för TV-avgiften som en av li­vets höjdpunkter. Men ett par gratulationskort hade faktiskt smugit sig in bland räkningar, föråldrade dagstidningar och förhatliga rek­lam­blad. Tack för dem, och ett särskilt tack till Pipi med familj – jag har än­nu inte hämtat mig från chocken ;o)

Sist och slutligen ännu ett tack, ett till alla er som sms:ade, hälsade via bloggen eller mejlade gratulationer medan jag var på Madeira. Ing­en särskild nämnd, men ej heller någon glömd!

Och på måndag levereras växthuset :oD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!