fredag 29 april 2011

RECEPT > Mjöd

 
VISST FINNS DET mjöd att köpa i butiken till valborgsmässo- och första majfirandet, men ingenting går upp mot att laga sitt eget! Och det är enkelt dessutom.


Du behöver: (för en stor sats; går bra att halvera)

8 l vatten
1 kg farinsocker (för ljusare mjöd: byt ut 0,5 kg mot vanligt strö­sock­er)
2-3 citroner
1/4 tsk färsk jäst
lite russin


Gör så här:

Koka upp ungefär en fjärdedel av vattnet och häll det över sockret. Rör tills det löst sig. Tillsätt resten av vattnet och pressa i saften från citronerna.

Kolla temperaturen. Den får inte överstiga 40° när du sätter i jästen!

Låt mjödet stå i 1-2 dygn och häll sedan upp det på flaskor; tillsätt 1 tsk socker och några russin i varje flaska. Se till att korkarna inte slu­ter alltför tätt, eftersom trycket ökar när mjödet jäser!

Mjödet är färdigt efter en vecka om det förvaras svalt, i rums­tem­pe­ratur redan efter 3 dygn. Det färdiga mjödet förvaras svalt och bör drickas inom en vecka.

8 kommentarer:

  1. Låter spännande! Synd att jag inte kände till detta när vi hade en Vikingafest för några år sedan...
    Ha det så gott!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. 8 L det blir en hel del det,men till struvor eller munkar tycker jag blir konstigt,Skål ändå.

    SvaraRadera
  3. Monica:
    Mja, något riktigt vikingamjöd blir det inte av det här receptet. Resultatet påminner enligt vissa lite grann om julmust. Själv kan jag inte säga, för jag kan inte minnas när jag drack jul- eller påskmust senast.

    Stickmamman:
    Som jag skrev i receptet går det alldeles utmärkt att halvera mängden. I mitt lilla hushåll lagar jag aldrig en hel sats. Kombinationen sötsyrlig mjöd och munk eller struva är oslagbart god och en djupt rotad valborgstradition.

    Skånegrabben:
    Det är gott! Dessutom är det ju så enkelt så du och A gott kan kosta på er att prova någon gång :oD

    SvaraRadera
  4. Jösses så törstig jag blev nu då. Man blir alltid så sugen på nåt här hos dig Nina! :D)
    Vet du ... I dag när jag kom hem från jobbet så såg min brevlåda så himla nöjd ut ... Inte konstigt, han hade svalt ett Åländskt paket med finaste innehållet! Tack söta rara du för snabb leverans av urläckra grejor. Armbandet sitter som en smäck å pennfodralet är perfekt! Vet du ... jag lurar lite på det andra gröna armbandet åxå ... Jag jobbar i morrn, men sen har jag feeeem härliga lediga dagar framför mig. Kanske man skulle ta å återuppliva bloggen endera dagen då ... Kram på're å Glada Vappen!

    SvaraRadera
  5. Sååå roligt om du blev nöjd med hantverkeriet! Precis nu kom jag på att jag glömt räkna hur mycket du ska få tillbaka på fraktkostnaden - vad jag blir trött på att ha så dåligt kom ihåg numera :o/ Ber om ursäkt för fördröjningen och susar omedelbart in på PayPal för att korrigera den saken!!!

    Jag håller tummarna för att du får din tumme ur och dammar av bloggen igen. Den har varit saknad, bara så du vet.

    Kram tillbaka och ta det försiktigt med eventuella majbrasor!

    SvaraRadera
  6. Hemlagat mjöd skall det vara. Billig god sockerdricka:-) Men som vanligt är jag sent ute... Så det blir premiär i maj månad. Går säkert bra det med. Glada Vappen på dej!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!