lördag 30 april 2011

Munkar kräver vettigt väder

JAG ÄR KVINNA, alltså får jag ändra mig. Det gjorde jag i för­mid­dags, när jag trots allt bestämde att munkar skulle det jäklar i det bli till ikväll! Beslutet kom sig av det strålande valborgsvädret i kom­bi­na­tion med att jag drog mig till minnes att jag någonstans i gömmor­na skulle ha en sån där liten flyttbar spishäll med två el-plattor. Fritera inne? Tänk inte ens tanken! Men ute på terrassen går ju bra :o)




Jag gjorde bara en halv sats på 2,5 dl degvätska och kalljäste degen i två timmar. Resultatet är ypperligt kan jag berätta, för jag har natur­ligt­vis inte kunnat låta bli att provsmaka ;o)


Så välkomna nu bara, S, N, och K! Mjödet är kallt, munkarna nysock­rade och så småningom ska korvglöden också vara färdig. Dagen till ära har jag unnat mig ett blomster till utekrukan vid ytterdörren, och därmed är det dags att slå fast: nu är det vår, go’vänner!

9 kommentarer:

  1. Mmmm, det ser gott ut. Trevlig Valborg, hoppas vädret håller i sig.
    Vi ska ta det lungt, gå med Julia till bålet, sedan hem och äta något gott.
    Solen skiner från en klarblå himmel, det är så ljuvligt.
    Hejsan svejsan
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Trevlig valborg du också, och C och Julia förstås! Här blåser det lite väl hård vind för några större majbrasor, men den lilla i min bykgryta av gjutjärn ska nog gå att sätta fyr på ändå. Men för säkerhets skull riggar jag färdigt med vattenslangen klar för eventuell släckning.

    SvaraRadera
  3. Ååååh, munkar, är det sådana du menade.... På danska kallas dom av någon outgrundlig anledning för æble-skiber (alltså äppleskivor)!!!
    Utan tillstymmelse till äpplen???
    Men ååååhhh, så goda!
    Jag säger som du sa om vår valborgsmeny: Var glad att jag inte bor närmre, för då hade jag kommit och våldgästat!
    Här är det också strålande väder men litet kyligt i skuggan, så det blir drink på altanen och middag inne!
    Ha det så kul ikväll!
    Stora vårkramen, Monica

    SvaraRadera
  4. Eh ... öh ... nu blir jag förvirrad ... Det här är åtminstone munkar i Finland. Vad kallas de i Sverige? Låtom oss helt från danskarna, som tycks ha dålig koll på sina bakverk trots att de anses vara såna klippor på konditorsverksamhet ;o)

    Nu är det dags att starta brasan! Kram tillbaka och ha en riktigt fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Munkar i Sverige också minsann. Sen om de är fyllda heter de Äppelmunkar, Vaniljmunkar, Hallonmunkar eller vad tusan de nu fått för fyllning. Gott är det i alla fall :D)

    SvaraRadera
  6. Menar du att plattisarna blir stora tjocka munkar? Eller ska man lägga ihop två? Synd att man är glutenfri, men tar gärna receptet ändå:-) Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  7. Munkar är smarrigt och det händer att jag gör det någon gång ibland. Hos oss är de inte knutna till någon speciell helg. Men det är som sagt gott och man kan njuta av dem länge när de har lagt sig som en härlig valk runt midjan.Men med din energi gör du nog av med alla kalorierna redan när de är halvvägs nere. Skön fortsättning på helgen!
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. De danska munkarna/äbleskiver kräver ett speciellt järn men de är verkligen goda. Äpplena är en kompott som tillbehör att doppa munken i eller så lägger man en stekt äppleskiva på munken innan den vänds.

    Gjorde faktiskt dem till valborg/vappen som ett alternativ till struvor/munkar.

    Järn:
    http://www.skeppshult.com/sv/product/0001/

    Recept
    http://www.matklubben.se/recept/aebleskiver_danska_munkar_av_jaesdeg_76841.html

    (brukar ibland ta fil eller surmjölk istället för mjölk)

    Annika (född i Skåne med danska influenser)

    SvaraRadera
  9. Anki:
    Nå, nog var det väl det jag tyckte, att de kallas munkar även i konungariket :o)

    Jag har aldrig provat göra såna med fyllning. Hur får man dit den? Och när? Före eller efter flottyrkokningen..? *ovetande*

    Gunilla:
    Jodu, det är jättelattjo att grädda munkar! Den relativt platta rundeln fluffar upp sig till en riktig ballong så fort den hamnar i den kokheta oljan. Sen, efter en stund, vänder de sig på rygg själva också :o)

    Kerstin:
    Munkringar runt midjan är väl lika fint som volanger..? *flinar*

    Annika:
    Det där var intressant! En sån där munkpanna har jag faktiskt sett tidigare, någonstans. Man gräddar m.a.o. utan att behöva dränka dem i olja..? Måste jag kolla på! Takk för tips! :o)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!