fredag 29 april 2011

Imorgon är en annan dag

IMORGON ÄR DET valborgsmässoafton. Valborg på Åland, liksom i det övriga Finland, är lika med mjöd* och struvor eller munkar. Mjöd har jag faktiskt fått till stånd i år, men jag hoppar bakandet, för efter en sats färdigfriterade munkar luktar hela huset inpyrd grillkiosk i veckotal efteråt.


Till valborg ska man elda också. Jag har med åren blivit allt mer lag­lydig, så den här våren ska jag hålla mig inom lagens råmärken och avstå från att elda ris, kottar och barr i mitt gamla oljefat. Men gamla bykgrytan ska släpas fram, för korv ska i alla fall tillagas utomhus, på riktig glöd!

Valet av korv är nytt för året. I fjol körde jag svenskt, i år blir det lo­kalproducerat. Och inte någon vanlig grillkorv, utan lammgrill från Dahlmans, eftersom de enligt innehållsförteckningen haft vett att plocka bort E621 och kötthalten är hela 81 %. Lammkorv brukar dess­utom vara god.


Sen ska jag sitta där på en upp-och-ner-vänd hink vid min lilla maj­bra­sa, njuta av att våren faktiskt är kommen och nogsamt begrunda om jag planerat in växthuset på rätt plats:

Det stympade lärkträdet till vänster i bild.


Efter veckoslutet är det maj allaredan och sannerligen pakko päälle att börja ragga upp en grävmaskin om det ska bli något hus att odla i den här sommaren! Ja, som ni förstår finns det som synes i min lilla värld viktigare saker att tänka på än ett kungligt bröllop i Stor­bri­tan­nien ;o)

Glada vappen på er,
som man säger i svenskfinland!

*) receptet kommer senare under dagen!

3 kommentarer:

  1. Har du haft brevbäraren på besök,Hihi.Avslöjad

    SvaraRadera
  2. Mjöd och struvor!
    Märkliga traditioner i grannlandet!
    Och grilla korv ute...låter härligt!
    I Sverige har vi nog ingen speciell mattradition till Valborg men vi har våra egna här i Tjernhus!
    Till förrätt blir det nässelsoppa med ost- och skinkbullar.
    Till huvudrätt gravad lax med färskpotatis och gravlaxsås, och
    till dessert fläderparfait med jordgubbar!
    En riktig vårmiddag!
    Jag tycker det ser ut som du valt en bra plats för ditt växthus, lagom med sol och skugga!
    En fin Valborg önskar jag dig!
    Kramen, Monica

    SvaraRadera
  3. Stickmamman:
    Jamen, attans, att du såg det, din skarpöging ;o)

    Monica:
    Jadu, det är som sagt olika i olika kommuner ;o) Men o, så god er valborgsmeny låter! Hade jag haft lite närmare till hade jag våldgästat tror jag minsann. Fast nu slipper du oroa dig för den saken, för jag nöjer mig med att önska dig och hela surven en riktigt fin helg!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!