tisdag 22 november 2011

Pappersinsamling

JAG BEKLAGAR TYSTNADEN som rått en stund, men jag har varit fullt upptagen med att sortera papper, upprätta diagram och räkna statistik. Det har varit ett par väldigt tunga dagar må jag säga, men samtidigt intressanta.

Den senaste veckans händelser blev alltså droppen som fick bägaren att rinna över. Nu är det dags att börja agera, så där riktigt på riktigt och inte bara genom att fäkta med pennsvärdet.

1,2 kg (!) skriftlig dokumentation + 1,2 meter (!) diagram + diverse kal­kyler senare känner jag mig relativt väl förberedd, men fatta vilken tid det tagit att sammanställa alltihop med min minnes- och kon­cen­tra­tions­pro­ble­matik ... *stöön!*


Nåväl, jag ska inte trötta ut er med en massa fakta och siffror, men ett par intressanta observationer tänkte jag faktiskt dela med mig av:

50 % av en viss statlig myndighets beslut kommer för sent med i medeltal ~16 dagar, och variationen i mitt enskilda fall är allt mellan 4 och 34 dagar. Endast 30 % av besluten kommer inom någorlunda acceptabel tid, dvs >14 dagar före slutdatum för innevarande be­sluts­period.

Ett visst pensionsförsäkringsbolag är dock aningen bättre. 25 % av deras beslut är försenade, men å andra sidan är det bara 37,5 % som kommer i tillräckligt god tid för att det ska kunna anses vara häl­sosamt för den det berör. Och att en fjärdedel av besluten meddelas för sent är verkligen illa nog för någon som är sjuk och befinner sig i s.k. utsatt läge!

Statistiken baserar sig förstås på mitt enskilda ärende, men en kva­li­ficerad gissning är att det ser lika illa ut i alla ärenden. Alltid. Min slut­sats blir därför: systemet är inte till för att hjälpa, det är helt klart till för att stjälpa. Nu har jag så att säga fått det svart på vitt, i reda siff­ror.

Edit 24.11.2011:
Från början angav jag att 44,44 % av en viss myndighets beslut kommer för sent. Det var glädjeräkning. Efter dubbel- och trippelkontroll av alla siffror blev resultatet det nu här ovan publicerade 50 %. Medeltalet för antalet dagar ett beslut försenas blev också i underkant från början och är de facto 16, inte 15, som jag först uppgav.

4 kommentarer:

  1. Tänkvärda siffror! Ska du publicera dem eller ställa någon mot väggen?
    Lycka till!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Den som lever får se - och läsa om det på bloggen vad det lider ;o)

    SvaraRadera
  3. Jag kan tänka mig att så mycket läsande och räknande har tagit på krafterna. Ska bli intressant att se hur du tänker använda dina siffror och uträkningar och om det kommer att få berörda myndigheter att ändra sina rutiner pånågot sätt.

    SvaraRadera
  4. JO, säger jag bara. Och då menar jag JO ;o)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!