tisdag 3 juli 2012

Flera rosor, tack!
Men gärna färre bladlöss.

SÅG NI AVSNITTET av det brittiska trädgårdsprogrammet ”Året i träd­gården” där de visade hur lätt man kan sticklingföröka busk- och klät­ter­rosor av vedartad årstillväxt? Busenkelt, vad det verkar. Måste tes­tas!

Den klätterros som verkar ha etablerat sig allra fortast och bäst vid ”Rucklet” är underbara 'Wrams Gunnarstorp', som jag skaffade 2009. Den växer helt enkelt så det knakar och har en blomning som både doftar och är en stor ögon­fröjd.


Värre är det med en annan favoritros, 'Ilse Krohn Superior'. Samtidigt som gunnarstorpar’n är helt fri från löss är stackars Ilses knoppar des­to mer attackerade av dessa gröna, små as. Två besprutningar med såp- & spritlösning har inte haft någon nämnvärd effekt :o(


Minns ni förresten att jag skrev om korgpilarna jag planterade i hös­tas och som jag i våras trodde hade kolat vippen? En del av det trots allt livskraftiga materialet satte jag direkt i jord där det uppstått luckor, resten i en burk med vatten i Glaspalatset. Och när jag för några veck­or sedan toppklippte mina äldre plantor sparade jag några sticklingar av dem också.

Efter mindre än en månad ser det ut så här:


Men mitt behov av korgpil är fyllt, så jag delar gärna ut de här färdig­ro­ta­de plantorna om någon är intresserad.

11 kommentarer:

  1. Fina rosor du har! Blev så glad när jag hittade massor av nyckelpigor i grönsakslandet:) Ät på bara små vänner:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häpp, häpp, häpp! "Fina rosor" kan man inte skriva, för det handlar faktiskt bara om gunnarstorpar'n. De övriga ser mer eller mindre skabbiga ut. Dels pga den konstiga vinter vi hade och dels pga illvilliga små kryp. Här på gården har jag nämligen inte sett en enda nyckelpiga i år - över lag väldigt lite insekter, när jag tänker efter. Men skulle jag hitta några skulle jag omsorgsfullt bära över dem till Ilse och fröken New Dawn, lika hårt åtgången hon.

      Radera
  2. Här är det också mycket löss i år, men jag sprutar och sprutar med såpa-rödsprit-vatten-lösning och hittills har det funkat!
    Lycka till med rosförökningen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag får nog ta en runda till med sprutkannan jag också. Ett normalt år räcker det med en à två behandlingar, men tydligen inte den här gången :o/

      Det ska bli väldigt spännande att se om det faktiskt lyckas att sticklingföröka min gunnarstorpare! Den rosen kan jag med förtjusning tänka mig att ha på fler ställen på gården.

      Radera
  3. Här har jag inte hittat löss på några växter ännu men däremot har björk och andra lövträd ute i naturen drabbats av något som gör att bladen svartnar och trillar av. Hela stora björkar som är kala, ser inte kul ut. Jag skulle gissa på någon svampsjukdom. Det är bara att hoppas att det inte skadar själva träden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hu, vad läskigt med "björkdöden"! Och jag säger som du och hoppas att det inte är något som tar död på hela, stora träden.

      I år har det varit ovanligt gott om vecklare av olika sorter också. De har givit sig på allt från mitt yttepytte körsbärsträd, via äppelträd och vinbärsbuskar till de av vintern hårt åtgångna rosorna. Det är priset man får betala för att inte bespruta med riktigt gift.

      Radera
  4. Hej Nina, den rosen är jättefin. Vi har löss på en del rosor, har sprutat men lössen är seglivade, efter ett tag är där ny små kryp.
    Pil är en fantastisk växt. Jag trodde inte den växte så långt upp.
    Vi har haft en skön dag idag. Vädret har varit behagligt.
    Sov gott,
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lössen är ovanligt seglivade i år, det råder det inget tvivel om. Men skam den som ger sig! Jag har köpte en ny flaska sprit, har gott om såpa och vatten råder det ingen brist på. På't igen bara!

      Pil har vi hur mycket som helst här på Åland, av alla de sorter. Rågrannarna söderom "Rucklet" har t.ex. två stora, gamla pilar, som för ett år sedan kapades ner till ungefär en tredjedel av sin höjd. I år är de lika stora igen. Och på hösten landar deras lövmassor alltsomoftast på min gård :o/

      Radera
    2. Pil växer hur bra som helst även i zon 6 och då talar jag om finsk pil/klotpil. Efter att snön delat en pil i tre delar och maken med motorsåg kapat stammen till en högre stubbe, dröjde det inte länge förrän det åter vuxit ut till ett träd. Dessutom har jag fått en stor pilbuske bara genom att stoppa ner en avklippt gren i jorden.

      Radera
    3. Är det inte snarast så med representanter från familjen Salix att de är nästan för bra på att överleva..? Som du säger, man kör ner en käpp i jorden och vips har man en buske/ett träd :o) Det är ju t.ex. så jag anlägger min nya korgpilshäck.

      Radera
  5. Här har jag inte sett särskilt många löss. Kan bero på familjerna pilfink, gråsparv och blåmes som tar sina rundor flera gånger om dagen och noga synar varje blad från alla sidor.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!