torsdag 28 februari 2013

Ett piller, två piller, tre piller ...

DET ÄR SOM bekant ingen lätt sak att vara skraltig och inte blir det enklare av att man medicineras:

Thyroxin (sköldkörtelhormon) ska tas så tidigt som möjligt på mor­go­nen och på tom mage.

Doximycin (bredspektrumantibiotika) får inte tas med mjölkprodukter men bör tas med mat och rikligt med dryck, dock inte i liggande och inte direkt före sänggåendet. Kalciumpreparat får inte intas samtidigt, det måste gå minst fyra timmar före eller efter Doximycintabletten, och så bör man undvika direkt solexponering under behandlingen samt ett antal dygn efter densamma.

PRECOSA (frystorkad jästsvamp mot antibiotikadiarré) får inte tas med iskalla eller heta drycker.

Evista (mot osteoporos) har förvånansvärt nog inga begränsningar för hur det tas.

Calcichew D3 Forte (kalcium och D3-vitamin mot osteoporos) ska tas på kvällen och på så tom mage som möjligt.

C-vimin (C-vitamin mot brist på detsamma) kan i likhet med Evista tas när som helst under dagen.


Med allt detta i åtanke har jag försökt plocka ihop ett medicinschema, och det visar sig bli ett heltidsjobb att på föreskrivet sätt försöka ad­mi­nistrera intaget av samtliga preparat jag petar mig parallellt med anti­bio­tikabehandlingen. Resultatet blir baskemej en heltidssyssla:

07:30 Thyroxin.
08:00 Nån form av frukost utan mjölkprodukter + Doximycin.
09:00 PRECOSA, eftersom jag inte vill ta det preciis samtidigt som an­ti­biotikan.
12:00 Evista.
19:00 Nån form av mellanmål utan mjölkprodukter + Doximycin.
20:00 PRECOSA.
23:00 Calcichew D3 Forte på tom mage samt C-vimin.

Mobilens alarmfunktion får jobba på högtryck, annars skulle jag högst troligt missa flertalet pillertider.

***

Från hantverkssidan kan jag rapportera att min senaste triangulära sjal börjar närma sig färdigläget. Men en ”helfigursbild” blir det inte idag. Det finns trådar att fästa :o/

13 kommentarer:

  1. Jag har haft en medicin förut som jag skulle "ta 30 minuter innan jag gick upp på morgonen". Alltså, ta medicinen, sätta klockan och somna om!
    Annacarin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tvungen att se mig besegrad. Du vinner, med hästlängder :o)

      Radera
    2. Och plötsligt blev jag påmind om tvättråden i en jacka jag ägde för många, många år sedan: "Ingen vattentvätt. Ingen kemtvätt."

      Radera
  2. Det borde säljas dosetter med inbyggt alarm!

    Pipi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, och borde inte vara en omöjlighet att konstruera i dagens, übertekniska värld.

      Radera
  3. Hej Nina

    Oj jag som tyckte jag hade många medicamenter......min dosett är i fickformat. Sväljer du alla tabletterna på samma gång?

    Jag har någon tablett somär stor som en torped, den trycker sig ner i svaljet med näppe....haha...varför gör dom piller så stora?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, just nu är det några stycken. Men så snart antibiotikabehandlingen mot neuroborreliosen är över minskar dagsintaget med två av sorterna.

      Som du ser i inlägget är det lite pilligt att få till tablettintaget enligt föreskrifterna om hur de ska tas. Därför sväljer jag ingalunda alla på en gång, utan får hålla mig till ett tajt tidsschema om det ska bli rätt.

      Mina D3+kalk-tabletter är också gigantiska och det var vissa problem med att få ner dem i början. Sen såg jag plötsligt texten på burken, där det står att man kan tugga dem om man vill. Efter den upptäckten läser jag alltid "det finstilta" ;o)

      Radera
  4. JA, du är ändå medelålders och klar i knoppen. Tänk alla 85-åringar som ska hålla reda på sina mediciner. Jag har också lovat att börja använda äggklockan, men då handlar det om att hålla elden vid liv i spisen och stoppa in nya vedträn med jämna mellanrum.Så fort jag sätter mig vid datorn och skriver glömmer jag allt runt omkring och maken gillar inte att komma hem till ett utkylt hus. Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Gud hjälpe mig, om jag får bli avsevärt mycket äldre än så här! Då kommer jag verkligen att behöva den där dosetten med inbyggt alarm, som Pipi skriver om här ovanför.

      Idag har jag tid för syngranskning, en länge behövd sådan. Så idag får jag väl nästa kvitto på att systemet håller på att packa ihop. Nya progressiva har jag absolut inte råd att skaffa mig i nuläget, men kanske kan optikern erbjuda mig ett par billiga, färdigproducerade läsglasögon, så att jag åtminstone kan se nålsögat igen, som tråden ska igenom..?

      Elda på! Håll maken varm och glad ;o)

      Radera
  5. Tack och lov att det finns dosett, säger jag. Det tog ett tag innan jag lyckade övertala maken om dess förträfflighet men nu sköter han den minutiöst, fyller på en viss dag i veckan och tar sina mediciner då han ska, inget rafsande i burkarna i tid och otid.

    När man blir äldre eller om man av någon annan orsak inte kan sköta sin medicinering kan man få sina piller doserade i små påsar som ligger som i ett band. På dom står klockslag, vad den innehåller, vilken läkare som skrivit ut dom osv. Man river av den aktuella påsen vid atuell tid och så är det bara att riva upp påsen. Oftast är hemtjänsten inkopplad vid det laget och sköter om det hela. Distriktsköterskan lämnar ut bandet, som kanske räcker 14 dagar, och det finns inga burkar i hemmet som den gamle kan plocka ur. Mycket smidigt.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag instämmer helt och hållet i lovorden till dosetten! Om jag hade stått här med bara X antal pillerburkar hade oredan varit komplett och jag hade säkert kastat in både det ena och det andra i för litet/för stort antal :o)

      Den där bandvarianten låter ju ursmart! Den har jag aldrig hört talas om, och lär väl när tiden är kommen för sådana ha glömt bort att jag någonsin gjort det ;o)

      Radera
  6. Hej Nina, oh vad jag är glad att jag inte beöver ta några piller, det blir bara en och annan värktablett för min del.
    Månne det ta ett slut, så du kan leva ett normalt liv igen.
    Medicinschemat ser ut att ta en hel del av din dag, värdelöst att ha så många tider att passa. :(
    Ser fram emot bild på den färdiga sjalen.
    Ha en skön helg Nina, det önskar vi dig båda två härnere i södern.
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har det förspänt, du! Fast jag kan väl å andra sidan "stoltsera med" att mitt bruk av värkmedicin är mikroskopiskt. Som tur är, är jag född med en rejäl smärttröskel, så det händer väldigt, väldigt sällan att jag känner ett behov av att peta i mig sånt.

      Det är verkligen B att ha alla dessa hålltider de tre veckor som den nya medicinen ska in. Och, som du konstaterat, blir dagen ganska sönderhackad när det är så många slags alternativ med respektive utan samtidigt intag av mat/dryck. På så vis var det väldigt mycket enklare med i.v.-behandlingen. Trist att jag blev allergisk :o( Gud give, att jag inte blir det för Doximycinet också, för nu vill jag sannerligen se ett slut på detta flera år långa elände!

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!